Erasmus Universiteit ontruimt gebouw om mogelijk instortingsgevaar

In het twee jaar oude Polak gebouw, met 850 studieplekken en meerdere onderwijsruimtes, zijn colleges de komende dagen niet mogelijk. Die worden verplaatst naar andere gebouwen, laat de universiteit weten.

Nadat op 27 mei een parkeergarage van het vliegveld in Eindhoven instortte door een constructiefout, bleek uit een landelijk onderzoek dat in het Polak gebouw eenzelfde soort vloerconstructie is gebruikt. De gemeente Rotterdam vroeg daarop aan de universiteit om de vloeren van haar gebouw nog eens onder de loep te nemen. Donderdagavond bleek uit het onderzoeksrapport van een onafhankelijk ingenieursbureau dat de veiligheid van de vloer in het Polakgebouw niet kan worden gegarandeerd.

Het college van bestuur besloot daarop het gebouw te ontruimen “om de veiligheid van studenten, medewerkers en andere gebruikers te waarborgen”. Een onafhankelijk bureau gaat zich de komende tijd buigen over de vraag hoe het Polak gebouw weer veilig in gebruik genomen kan worden. In de andere gebouwen op de campus zijn de vloeren wel veilig.