A-Eskwadraat haalt Stephen Hawking naar Utrecht

De wereldberoemde natuurkundige Stephen Hawking geeft op 23 mei de openingslezing bij een internationale natuurkundewedstrijd die wordt georganiseerd door studievereniging A-Eskwadraat.

De komst van Hawking is een mooie opsteker voor A-Eskwadraat omdat het de eerste keer is dat internationale natuurkundewedstrijd gehouden wordt. Het is de bedoeling dat er teams uit heel de wereld naar Utrecht komen om uit te vechten wie de grootste natuurkundeknobbel heeft.

Elk land kan drie teams van briljante natuurkundestudenten afvaardigen voor de wedstrijd, die de naam PLANCKS (Physics League Across Numerous Countries for Kick-ass Students) draagt. “De meest exotische inschrijving tot nu is een team uit Nigeria”, vertelt Jori Hoencamp van studievereniging A-Eskwadraat.

Het is nog onduidelijk wat het onderwerp is van de openingslezing van Hawking. Hoencamp: “We zijn heel blij dat hij positief reageerde op onze uitnodiging. Over de inhoud van zijn lezing weten we nog niks.”

Hawking staat internationaal bekend om zijn onderzoek naar zwarte gaten. Zijn boek A Brief History of Time (1988) is een bestseller. Maar de meeste mensen kennen Hawking omdat hij bijna volledig verlamd is als gevolg van de neurologische ziekte ALS, waardoor hij moet communiceren via een spraakcomputer.

Volgens Hoencamp is Hawking “een fenomeen" in de wetenschap. “Een persoon die fysiek met de meest moeizame vooruitzichten kampt, zijn levensverwachting inmiddels verdubbeld heeft en in de tussentijd een paar van de grootste toevoegingen aan de natuurkunde heeft geleverd.”

Vorig jaar verscheen de autobiografie van Stephen Hawking, getiteld My Brief History. In onderstaande filmpje vertelt natuurkundige Vincent Icke over het leven van Hawking.