EU-student betaalt Britse studielening vaak niet terug

Bijna de helft van de EU-studenten met een studieschuld in Groot-Brittannië heeft een betalingsachterstand. Critici vrezen dat dit nog erger wordt nu de collegegelden in Groot-Brittannië fors stijgen.

Terwijl steeds meer Nederlandse politici vinden dat studenten hun basisbeurs wel kunnen lenen, begint men zich in Groot-Brittannië ongerust te maken over de terugbetaling van al die uitstaande leningen. Met name over de schulden die zijn aangegaan door studenten uit EU-landen.

Gezamenlijk hadden zij vorig collegejaar (2010-2011) een schuld van ruim 140 miljoen euro uitstaan in Groot-Brittannië, een jaar eerder was dat nog 62 miljoen. De Britse minister van universiteiten en wetenschap schreef in juli aan het parlement dat negen procent van hen, oftewel 2800 afgestudeerden, een betalingsachterstand had. Maar nog eens 33 procent – ruim tienduizend personen – lost momenteel niet af, onthult Times Higher Education. Deze groep staat in de administratie aangeduid met ‘betaalt momenteel niet terug – nadere informatie wordt gezocht’.

Britse universiteiten mogen straks tot 11.500 euro collegegeld vragen. Europese studenten kunnen op dezelfde leningen aanspraak maken als de thuisstudenten. Bij Britse afgestudeerden wordt de terugbetaling echter maandelijks op hun salaris ingehouden, terwijl voor de EU-ingezetenen geldt dat zij zelf informatie moeten verstrekken. Groot-Brittannië zou terugbetaling niet adequaat kunnen afdwingen.

In totaal volgen ruim tachtigduizend EU-studenten een bachelor aan een Britse universiteit. Tien jaar geleden lag dat nog iets boven de vijftigduizend. Door de collegegeldverhogingen in Groot-Brittannië daalde het aantal aanmeldingen uit EU-landen dit jaar met bijna dertien procent.