Expeditie 2014: mooi programma voor weinig mensen

Alle medewerkers van de universiteit konden woensdag met hun familie naar Expeditie 2014 in het Universiteitsmuseum. Hier was een mooi programma vol zang, theater, muziek en wetenschap georganiseerd. Helaas trotseerden slechts 300 mensen de regen.

Voor de deur van het Universiteitsmuseum aan de Lange Nieuwstraat staan vier keurige heren van het barbershop-kwartet Good old Dominants klaar om elke bezoeker toe te zingen. De binnenkomst heeft dan ook een persoonlijk en intiem karakter. Het is niet bepaald dringen om kwart voor vijf.

Dat is jammer. Parnassos, Studium Generale en het Universiteitsmuseum hebben een mooi en gevarieerd programma samengesteld. Er zijn speciale rondleidingen voor de nieuwe expositie Tot op het bot: deskundigen laten zien hoe je bijvoorbeeld een dier kunt prepareren voordat het wordt opgezet. Op verschillende plekken op terrein zijn ook korte culturele optredens van onder meer de Utrechtse Studenten Cantorij, het uit studenten bestaande Huisorkest, de studentenbigband Big Mondays en van een theatersportgezelschap.

Er valt ook veel te ervaren. Zo is er een workshop fotografie waar je leert om met je smartphone indringende portretten te maken. en kan je leren hoe je een djembé moet bespelen.

In de Oranjerie is een onderhoudend wetenschapsprogramma opgezet. Universiteitshoogleraar Paul Schnabel ondervraagt de academische directeuren van de vier onderzoeksspeerpunten naar de maatschappelijke meerwaarde van hun programma’s. “Heeft u nu zelf thuis ook zonnepanelen op het dak”, vraagt hij bijvoorbeeld aan Jack Middelburg van het speerpunt Duurzaamheid. Middelburg heeft ze niet, maar dat is nu eenmaal lastig als je in een monumentaal stadspand woont, zegt hij. Van elk speerpunt houdt een promovendus een korte, aansprekende pitch over het onderzoek.

Anders dan vorig jaar, zorgen de organisatoren ook voor een publiekstrekker. Dat was Frans de Waal, de parttime universiteitshoogleraar en eredoctor die bekend is van zijn apenonderzoek. Zo waar stroomt de Orangerie vol. De Waal kun je zo’n praatje wel toevertrouwen. “Ik wist niet dat ik op een feestje was uitgenodigd”, verontschuldigt hij zich. Maar zijn praatje met foto’s en korte video’s leent zich goed voor de gelegenheid. Het thema: de empathie van dieren. Lang worden gevoelens van medeleven of het vermogen om samen te werken alleen aan de mens toegedicht. De Waal laat in zijn onderzoek zien hoe apen, maar ook bijvoorbeeld olifanten wel degelijk beseffen dat het wat oplevert als je samenwerkt.

Expeditie 2014 duurt officieel tot 19 uur. Een half uurtje daarvoor iss het grootste deel van de bezoekers al vertrokken. Op het middenterrein staat een partytent, handig met die regen, maar slechts een enkeling nipt er aan een drankje of neemt er een broodje. Wat moet de universiteit doen om meer mensen te bewegen bij een volgende editie daadwerkelijk op expeditie te gaan?