Expositie inzendingen Exchange-fotowedstrijd in loungebrug

Een kamer zoeken in Bologna doe je nog gewoon door de prikborden af te lopen. Deze winnende inzending van een fotowedstrijd voor uitwisselingsstudenten is te zien op de loungebrug over Heidelberglaan.

Sanne Jongerius maakte de foto tijdens een verblijf dit voorjaar aan de Universitá di Bologna. De Psychologiestudente won hiermee de Exchange-fotowedstrijd van het International Office voor Utrechtse studenten die in het buitenland hebben gestudeerd. "Je kunt niet goed bedenken wat het is dat je op de foto ziet”, was het oordeel van de jury. “Het drukt verbazing uit over het studentenleven daar, en maakt nieuwsgierig. En een mooie compositie. Een goed oog van de fotograaf."

Jongerius: "Op de foto zie je een zijstraat van Piazza Verdi, het plein waar studenten samenkomen. In deze straat hangen de studenten een briefje op als ze een kamer willen verhuren. Veel van mijn vrienden in Bologna hebben op deze manier een kamer gevonden. Natuurlijk kennen ze ook in Bologna internetadvertenties, maar misschien horen deze papieren advertenties wel bij de hippiecultuur van veel studenten in Bologna."

Het was de tweede keer dat de Utrechtse internationaliseringafdeling studenten vroeg om foto’s uit het buitenland in te zenden. De stilistische overeenkomsten tussen de foto van Jongerius en de winnaar van vorig jaar informatiekundestudent Robin Gelhard zijn overigens opvallend.

Het International Office vroeg dit jaar ook buitenlandse studenten in Utrecht om foto’s op te sturen. In deze categorie werd de Australische uitwisselingsstudent Sam Metcalf winnaar. Metcalf volgde in Utrecht vakken recht en had in februari met een Peruviaanse vriend veel ijspret op de stadssingel.

In beide categorieën waren drie prijswinnaars. Zij kregen allen een vergroting van hun foto op canvas. Bij wijze van startschot voor de informatiebijeenkomsten over de mogelijkheden om in het buitenland te studeren in 2013-2014 hangen dit najaar tien van de ongeveer 150 inzendingen aan de muur van de loungebrug over de Heidelberglaan.