Extra aandacht voor partners van buitenlandse medewerkers

De Universiteit Utrecht en het Universitair Medisch Centrum Utrecht starten 1 januari met een International Servicedesk voor internationale medewerkers. Vooral voor de partners komt er extra ondersteuning.

De universiteit wil meer wetenschappers uit het buitenland aan zich binden. Om de universiteit aantrekkelijk te maken voor deze groep moet zij zich gastvrijer opstellen. Dat staat in een nota over de nieuwe International Servicedesk die in januari van start gaat in het Bestuursgebouw.

Voor nieuwe medewerkers uit het buitenland staan er onder meer intakegesprekken op het programma. Ook zijn er ontmoetingsborrels en informatiemiddagen over de Nederlandse sociale wetgeving.

Voor iedereen die naar Nederland komt, is er een ‘landingsmodule’ ontwikkeld. Hieronder vallen een ontvangst op Schiphol, een UU-tas met Hollandse producten, een bloemetje, een OV-kaart, een pas voor een maand van sportcentrum Olympos en een pas voor een cultuurcursus bij Parnassos.

De faculteiten dragen zorg voor een programma voor de eerste werkdag, een aanspreekpunt en ontmoetingsborrels.

Speciale aandacht is er voor de partner van de buitenlandse medewerker. “Het is bekend dat die partner een zwaarwegende stem heeft in de beslissing of iemand naar Utrecht komt”, vertelt Ellen Neslo, beoogd hoofd van de Servicedesk. “Daarom willen we extra veel aandacht aan de partner besteden.”

Die aandacht kan bijvoorbeeld bestaan uit hulp bij het zoeken naar een geschikte baan, naar vrijwilligerswerk of naar een taalcursus. Maar ook zijn er speciale activiteiten gepland voor deze groep, zoals een museumbezoek of een lunch.

De nieuwe Servicedesk krijgt zeven voltijdse arbeidsplaatsen. De huidige facultaire medewerkers voor opvang van internationale medewerkers zullen bij de Servicedesk ondergebracht worden.