Fel debat over prestatieafspraken op Twitter

De prestatieafspraken die staatssecretaris Zijlstra wil maken met hogescholen ontketenden gisteravond een kleine twitterfittie tussen HBO-raadvoorzitter Thom de Graaf en VVD-kamerlid Anne-Wil Lucas.

Gisteren stuurde de staatssecretaris het ‘beoordelingskader’ dat hij gaat gebruiken om de prestatieafspraken en profileringsplannen van hogescholen te beoordelen naar de HBO-raad. Hogeschoolbestuurders zijn er niet blij mee. De HBO-raad stuurde per ommegaande een brief aan de staatssecretaris en voorzitter Thom de Graaf twitterde:

Ondanks intensief overleg geen overeenstemming met Halbe Zijlstra over beoordelingskader prestatieafspraken HBO. Te bureaucratisch, jammer.

Mon Mar 05 19:02:26 +0000 2012 from Twitter for iPhone

Thom de Graaf

Anne-Wil Lucas, onderwijswoordvoerder voor de VVD in de Tweede Kamer vindt dat de hogescholen niet moeten zeuren. Ze hebben het er zelf naar gemaakt.

@Thdegraaf Niet verschuilen achter 'bureaucratie'. Er moeten gewoon afspraken nagekomen worden over meer kwaliteit in het HBO! #delatomhoog

Mon Mar 05 19:29:32 +0000 2012 from Twitter for BlackBerry®

Anne-Wil Lucas

De immer twitterende Fontysvoorzitter Marcel Wintels liet prompt van zich horen:

Hebben als bestuur HBO-raad geen overeenstemming bereikt met staatssecretaris OCW over 'beoordelingskader'. Lees het en je begrijpt het.

Mon Mar 05 19:29:12 +0000 2012 from Twitterrific

@MarcelWintels

Lucas dook er bovenop:

@MarcelWintels Zoals Rutte al zei als staatssecr: 'Heren van het kartel: dan doen we het zonder u'. Jammer dat HBO niet stap vooruit zet.

Mon Mar 05 19:36:17 +0000 2012 from Twitter for BlackBerry®

En:

Brief HBO-raad over prestatieafspraken lijkt op krachtmeting tussen HBO-bestuurders en ministerie OCW. Verantwoording afleggen is wennen...

Mon Mar 05 19:46:13 +0000 2012 from Twitter for BlackBerry®

Anne-Wil Lucas

Wintels sputterde tegen, zijn hogeschool heeft de controle van hogerhand niet nodig, vindt hij:

@annewillucas Stap vooruit, lat fors omhoog, veel ambitie en met fin. consequenties kan ook zonder Haagse regelbureaucratie... Zelf gezien.

Mon Mar 05 19:44:52 +0000 2012 from Twitterrific

@MarcelWintels

Marcel Wintels

Ook De Graaf liet het niet over zijn kant gaan:

@annewillucas Afspraak is afspraak, inderdaad. Niets verschuilen, maar pleidooi voor simpel en duidelijk ipv omslachtig en meer adm last.

Mon Mar 05 19:38:00 +0000 2012 from Twitter for iPhone

Thom de Graaf

Maar Lucas gelooft er niets van:

@Thdegraaf Ik weet dat @MarcelWintels het graag verkoopt als 'bureaucratisch', maar lijkt vooral alsof jullie vrijblijvende afspraken willen

Mon Mar 05 19:50:05 +0000 2012 from Twitter for BlackBerry®

Anne-Wil Lucas

De Graaf vond het – na een half uur – welletjes:

@annewillucas @marcelwintels ik ben Marcel Wintels niet en vind toch hetzelfde. Zullen we er morgen verder over praten?

Mon Mar 05 19:52:13 +0000 2012 from Twitter for iPhone

Thom de Graaf

Lucas kon het niet laten en stuurde nog een tweet:

Je zou hopen dat HBO-bestuurders energie zouden richten op aanpakken problemen in het HBO, ipv machtstrijd met ministerie aan te gaan #zucht

Mon Mar 05 20:03:45 +0000 2012 from Twitter for BlackBerry®

Anne-Wil Lucas

Dat kwam haar nog op een berisping te staan van de vice-voorzitter van de Hanzehogeschool Marian van Os:

@annewillucas Met elkaar praten is vaak effectiever dan over elkaar praten.

Mon Mar 05 21:06:37 +0000 2012 from Twitter for iPad

Marian van Os

@MarianvOs

Marian van Os

Vanochtend om half negen meldde Lucas zich weer:

Straks gesprek met @Thdegraaf over HBO en prestatieafspraken. Volgt hij @MarcelWintels of durft hij afspraken te maken over een beter HBO?

Tue Mar 06 07:28:16 +0000 2012 from Twitter for BlackBerry®

Anne-Wil Lucas

Lucas en De Graaf zitten op dit moment om de tafel. Wordt vervolgd.