'Festival Makers' gezocht voor Europees Jeugd Olympisch Festival

De mascotte van het festival is Youthie. Foto: Rob Gommans Photography

Heb jij nog een weekje vrij in juli? En heb je ook nog iets met sport? Half juli vindt in Utrecht het European Youth Olympic Festival (EYOF) plaats. De organisatie is op zoek naar duizend vrijwilligers.

Het EYOF is een tweejaarlijks internationaal sportevenement voor jongeren tussen de 13 en 18 jaar. Veel van de latere Olympische toppers waren eerder actief tijdens een EYOF. Een van de bekendste sporters die ooit deelnamen, is zwemmer Pieter van den Hoogenband. Hij is de directeur van het toernooi dat deze zomer in Utrecht plaatsvindt.

Tussen 14 en 19 juli strijkt het EYOF-circus neer in Utrecht en brandt het Olympisch vuur in de stad. Zo’n 2700 deelnemers en 600 begeleiders uit 49 verschillende landen worden gehuisvest in De Uithof en op het terrein van het University College. Op verschillende locaties in de stad wordt in 9 sporten om de medailles gestreden.

Om het evenement tot een succes te maken heeft de organisatie van de EYOF zo’n duizend ‘Festival Makers’ nodig. Utrechtse studenten kunnen zich aanmelden als vrijwilliger. Het EYOF is onder meer op zoek naar  reporters, chauffeurs, teambegeleiders, opbouwers, parkeerstewards en fotografen.