Fiets sneller en efficiënter naar De Uithof
Niet meer bijna aangereden worden door bussen, niet meer eindeloos wachten voor stoplichten, of in de file rijden op de fiets. Binnenkort wordt dit misschien wel werkelijkheid.
De Gemeente Utrecht start in het voorjaar een pilot om de fietsroutes vanaf Centraal Station naar De Uithof te verbeteren. Op het moment kiezen de meeste fietsers allemaal dezelfde weg. Ze rijden via Janskerkhof en de Nachtegaalstraat, waardoor die route erg druk is. “Onnodig”, benadrukt Erik Suik, woordvoerder van de Gemeente Utrecht. “Er zijn alternatieve fietsroutes die vaak sneller zijn, maar fietsers weten niet dat zij deze routes ook kunnen nemen.”
Daarom gaat de gemeente proberen het fietsverkeer te verspreiden, zodat de drukte op de hoofdroute afneemt. De fietser zal zo meer ruimte krijgen. Speciale wegwijzers moeten de fietsers attenderen op de snelste route naar De Uithof.
“We beginnen met de Herenroute en kijken direct of dit werkt.“ De Herenroute verbindt Utrecht Centraal met de Nachtegaalstraat en loopt via de Herenstraat, Hamburgerstraat en Haverstraat (pdf). Naast de Herenstraatroute komt er nog een route door het noordelijke deel van de binnenstad (pdf) en een fietsroute via het stadion (kaartje).
De gemeente wil op de fietsroutes bovendien zoveel mogelijk hinder wegnemen. Denk aan stoplichten op bepaalde tijden uitschakelen, paaltjes verwijderen, drempels verlagen en putten vlak maken. “Op de Neude zijn de verkeerslichten bijvoorbeeld al een tijd geleden weggehaald en dit werkt in het algemeen goed”, aldus Erik Suik. Ook gaat de gemeente op deze routes voorrangssituaties bekijken en aanpassen waar dat kan.
De fietsoversteekplaats van de Korte Jansstraat naar Jankerkhof is een voorbeeld van een aanpassing van de Gemeente om de veiligheid van fietsers te vergroten.
De plannen om de fietsroutes te verbeteren zijn onderdeel van de ambitie om Utrecht ‘dé fiets- en OV-stad van Nederland te maken’, blijkt uit plannen van de Gemeente Utrecht (pfd). De maatregelen om Utrecht aantrekkelijker en bereikbaarder te maken moeten er toe leiden dat het aantal mensen dat De Uithof kan bereiken binnen 20minuten op de fiets in 2030 is gegroeid met 42 procent ten opzichte van de huidige situatie, zo staat in de plannen.