Fietsevent bij P+R De Uithof moet fietsgebruik promoten

Bij het fietsevent verkoopt Fietspunt voor 90 euro opgeknapte tweedehands fietsen.

Gratis je fiets laten checken of een opgeknapte tweedehands fiets kopen? Dat kan vandaag bij P+R De Uithof tijdens een fietsevent.

Aan het begin van de middag is het niet echt druk bij de stand van Fietspunt B.V. die vandaag tussen de ingang van Sportcentrum Olympos en de P+R staat. Medewerkers van de universiteit, hogeschool en het universitair medisch centrum kunnen voor 90 euro een opgeknapte tweedehands fiets kopen.

Martin van Bentum van Fietspunt maakt hier en daar een praatje met mogelijke kopers. Ondanks de rust zegt hij dat de verkoop goed verloopt: “We hadden hier vanochtend vijftig fietsen staan en er zijn er nu minder dan twintig over. Voor ons is het een geslaagde dag.” Volgens hem komen vooral medewerkers van het UMC langs.

De fietsen die Fietspunt verkoopt zijn weesfietsen, die door de gemeente overal zijn weggehaald. Fietspunt laat onder meer Wajongeren en moeilijk lerende kinderen de fietsen opknappen en verkoopt ze vervolgens door.

Bij de stand van Fietspunt staan ook drie busjes van Fietsned. Daarin kun gratis je fiets laten nakijken. Kleine reparaties kunnen de fietsenmakers ter plekke uitvoeren. Ook zij hebben een rustige dag. “Vanochtend was het wel wat drukker hoor, maar nu niet,” zegt één van hen. “Gelukkig is het een mooie dag vandaag, dus dat is niet zo erg. We willen vooral reclame maken.”

Voor een tweedehands fiets kun je bij de P+R tot 16.00 uur terecht. De busjes van Fietsned staan er tot 17.00 uur.

Het fietsevent is een initiatief van het Utrecht Science Park (USP) De Uithof, het samenwerkingsverband tussen de universiteit, de HU en het UMC. Met het evenement draagt het USP bij aan de landelijke Fiets naar je Werk Dag.

Tags: fiets