Filmmakers met klein budget en groot portie lef

Naast het officiële programma kent het Nederlands Film Festival ook een Online Competitie. In de verschillende categorieën korte films wordt een winnaar uitgeroepen die 2500 euro krijgt. DUB sprak met enkele deelnemende studenten. Harm: “Ik rende met mijn camera achter een vreemde man aan.”

De NFF Online Competitie is onderdeel van het Nederlands Film Festival, dat van 26 september tot en met 5 oktober plaatsvindt in Utrecht. De competitie beleeft haar 7de editie op YouTube. Er is ruimte voor verschillende soorten films, projecten en initiatieven die alleen leven op internet. Iedereen die zich filmmaker voelt, mag iets insturen. Er zijn vijf categorieën: Animatie, Fictie, Innovatie, Documentaire en Videoclip. Er zijn 196 korte films ingezonden, waarvan er 91 zijn geselecteerd. Een onafhankelijke vakjury beoordeelt de films op cinematografische en specifieke online kwaliteiten. De jury kijkt in de categorie Innovatie ook naar eventuele websites of Apps. Per categorie krijgt de winnaar 2.500 euro. Voor de UPC Publieksprijs kan je tot en met  30 september stemmen op http://nffonlinecompetitie.nl/

Wie aan de Nederlands Film Festival (NFF) Online Competitie wil meedoen, hoeft geen doorgewinterde professional te zijn. Ook studenten van de UU zonden hun films in. DUB sprak met hen over de ervaringen en ambities. Twee jonge filmmakers die één gedeelde missie hebben: winnen.

Daan Crone (Theater-, Film- en Televisie- wetenschap) Inzending: de videoclip ‘Stepping in Line’ van de band Let’s Go Eskimo

Wat is jouw aandeel in de videoclip?
"Het camerawerk en (samen met een vriend) de montage."

Waarom doe je mee?
"Het is fijn als professionals de video bekijken en hun mening laten horen, goed of slecht. Daarnaast zou het natuurlijk te gek zijn als er méér uitkomt."

Wat straalt deze videoclip uit?
"Plezier. Het heeft een guerillakarakter. We hebben op een normale zaterdagmiddag gefilmd en het bijzonder gemaakt met allerlei grappige attributen."

Zit er een boodschap achter jouw films?
"Nee, ik maak esthetische werken zonder al te veel verhalende aspecten. Mijn video’s moeten in de eerste plaats beeldkwaliteit uitstralen. Een verhaal bedenken laat ik liever over aan mensen die mij helpen."

Nog tips voor studenten die mooie films willen maken, maar niet weten hoe?
"Je moet niet moeilijk doen over eventuele problemen. Bijvoorbeeld over apparatuurkosten; die hoeven niet hoog te zijn. Mijn inzending voor de competitie is op één dag gefilmd. Nog een tip: wees niet bang gewoon op stap te gaan."

Stel, je wint. Wat is het eerste dat je doet?
"Lachen, proosten met de jury en daarna pas denken wat er verder kan gebeuren."

Harm Coolen (Theater, Film- en Televisiewetenschap)
Inzending: de documentaire ‘Paseador de Perros (Dog Walker)’.

Hoe kwam je erop mee te doen aan de NFF Online Competitie?
"Eerder dit jaar heb ik meegedaan aan een filmfestival, georganiseerd door de studievereniging AKT. Daar kreeg ik heel positieve reacties. Ik dacht dus: waarom zou ik niet meedoen met de online wedstrijd van het NFF?"

Hoe kwam je documentaire tot stand?
"Het verhaal is begonnen tijdens een verblijf in Buenos Aires. Op een dag zat ik daar in een lunchcafé. Er liep een hondenuitlater voorbij en dat beeld fascineerde me; al die honden in een drukke stad. Ik kreeg het idee een film over hem te maken, maar durfde niet op hem af te stappen.
"Later die week zat ik weer in het lunchcafé en zag de hondenuitlater opnieuw lopen. De twijfel sloeg toe: ik wilde lunchen en stierf van de honger, maar ik zag ook de gelegenheid een mooie film te maken. Ik legde geld op tafel, rende de vreemde man achterna en sprak hem aan. Gelukkig had ik mijn camera bij me. De man reageerde positief. We praatten en ik mocht van hem filmen. Na die dag ben ik nog een dag met hem meegelopen en de avond voordat ik naar huis ging hebben we samen bier gedronken."

Hoe kijk je terug op het maken van de documentaire?
"Intens. Het was de mooiste tijd die ik in Argentinië heb gehad. Dat zat hem in de omschakeling van het ‘bezoeker’ zijn naar ‘aan het werk’ zijn. En in de situatie; de eerste dag zat ik op een lege maag biertjes te drinken met de man en dacht ondertussen razendsnel na over mijn film. Hoe krijg ik deze man mooi in beeld? Wat wil ik vertellen?"

Goede vraag: wat wil je vertellen met je documentaire?
"Ik wil iets puurs laten zien over het land. Natuurlijk kan je ook talloze feitjes over Argentinië leren door reisgidsen te lezen of op Wikipedia te kijken. Maar dan zie je niet iets uit het dagelijks leven van de inwoners. In mijn film wel. Alles wat je ziet, is zoals het ‘normaal’ gaat. Niets is geregisseerd, behalve het shot wanneer  Victor over mij heen loopt  met de honden. Zo is het filmpje oprecht geworden. Daarmee wil ik trouwens niet zeggen dat regisseren verkeerd is. De gedachte van deze film is: kijk, iets moois daar."

Zijn al jouw films zoals deze?
"Dit is m'n eerste docu. Ik heb wel andere dingen gemaakt, maar ik denk dat ik m'n échte stijl nog moet vinden. En uiteindelijk moet een stijl blijken uit je films, in plaats van dat je het expliciet benoemt."

Stel, je wint. Wat is het eerste dat je doet?
"Ik zou met het geld mijn langstudeerboete afbetalen. Die heb ik opgelopen door onder meer het maken van films."

De documentaire ‘Paseador de Perros (Dog Walker)’.

Jurylid Astrid Bussink, documentairemaker, over de beoordeling:

Hoe beoordeel jij de inzendingen?
"Ik probeer zoveel mogelijk met open vizier naar de films te kijken. Een goede film verrast me, neemt me mee naar een plek waar ik nog nooit ben geweest. Zo’n film beroert en mag dus sentimenteel zijn, maar net zo goed rauw en ontwrichtend."

Studenten zijn relatief onervaren, maken zij wel kans?
"Bij uitstek! Je kan met weinig budget en een goed plan eigenlijk alles al doen. Of een film nou technisch hoogstaand of amateuristisch is, een vormexperiment of klassiek qua beeld; als een film me raakt, maakt dat allemaal niets uit."