Financiële problemen UvA nog niet voorbij

De Universiteit van Amsterdam heeft haar huishoudboekje op orde, zegt de Onderwijsinspectie. Maar de universiteit kan nog niet opgelucht ademhalen. Zonder bezuinigingen redt de UvA het niet.

De UvA staat er financieel niet zo goed voor: de instelling heeft de afgelopen jaren veel geld uitgegeven aan vastgoed en zit met een aantal leningen die moeten worden afbetaald. Door dalende studentenaantallen krijgt de universiteit bovendien minder geld van de overheid dan voorheen.

Na de felle protesten in het voorjaar van 2015, startte de onderwijsinspectie een onderzoek naar de financiën van de UvA. Die protesten waren namelijk mede gericht op vermeend ‘financieel wanbeheer’ van het bestuur en de bezuinigingen die doorgevoerd worden om de boel weer op orde te krijgen.

De inspectie heeft min of meer goed nieuws: de UvA zal niet acuut in de problemen komen. Toch is er reden voor “alertheid en aandacht”, aldus het rapport. Het wordt er namelijk niet beter op, de komende jaren. Er moet wel echt iets veranderen, anders komt de UvA alsnog in de problemen.

Dus houdt de inspectie de komende tijd een oogje in het zeil. Het college van bestuur heeft beloofd dat het de inspectie op de hoogte houdt van belangrijke ontwikkelingen en besluiten. Hans Amman, vicevoorzitter van het UvA-bestuur, laat aan Folia weten dat hij het rapport ziet “als een ondersteuning van het veranderingstraject dat we als UvA doorlopen”.