Flierman nieuwe NVAO-voorzitter

Collegevoorzitter Anne Flierman van de Universiteit Twente is per 1 mei benoemd tot voorzitter van accreditatieorganisatie NVAO. Hij volgt Karl Dittrich op, die nu leiding geeft aan universiteitenvereniging VSNU.

De 57-jarige Flierman is sinds 2005 voorzitter van het college van bestuur van de Universiteit Twente. In 2009 werd hij daarnaast lid van de Eerste Kamer namens het CDA. Daar is hij voorzitter van de vaste commissie voor Onderwijs, cultuur en wetenschap. Nog maar kort geleden zei hij een derde bestuurstermijn bij de Universiteit Twente te ambiëren.

Flierman studeerde geschiedenis in Leiden, waar hij ook promoveerde. Hij was onder meer gemeentesecretaris van Arnhem en werd in 2001 vicevoorzitter van het bestuur van de Universiteit Maastricht, dat onder leiding stond van Dittrich, de man die hij nu opvolgt.

De voorzitter van de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie wordt benoemd door het Comité van Ministers van Nederland en Vlaanderen. Dittrich had ook een Vlaamse opvolger kunnen krijgen. Twee van de drie huidige leden van het dagelijks bestuur zijn Vlaming. Van hen is Ann Demeulemeester benoemd tot vicevoorzitter.

Tags: accreditatie | vsnu