Foodtrucks komen naar De Uithof

Een pannenkoek van biologisch speltmeel belegd met fairglobe bananen geserveerd vanuit een foodtruck. Op woensdag 16 september staat die horecabus in De Uithof. Volgende week woensdag komt er nog een yoghurtshaker naast te staan.

Meer leven in De Uithof. Met die gedachte in het achterhoofd hebben de universiteit en het Utrecht Science Park foodtrucks uitgenodigd om hier hun duurzame producten aan de man te brengen. Morgen komt naast de kraam van Mo ‘de kebabman’ Korkmaz nog een andere aanbieder van voedsel te staan:   foodtruck Spelty met speltpannenkoeken. Volgende week woensdag komt daar De Melksnor weer naast met hun Yoghurtshakes.

Merijn Smelt van het Facilitair Service Centrum zegt dat het gaat om een proef van een maand. Elke woensdagochtend maakt een foodtruck zijn opwachting in De Uithof. “We zochten naar horeca die past bij wat de Universiteit Utrecht wil uitstralen. Zo kwamen we uit bij de foodtrucks die duurzame producten van boeren uit de buurt gebruiken.”

Het is volgens Smelt niet de bedoeling om de ondernemers die al op het plein bij de UB Uithof staan, weg te concurreren. “Wij denken dat ze elkaar aanvullen en een aantrekkende werking hebben op studenten en werknemers in De Uithof.”

De eerste foodtruck -  een verbouwde Renault Estafette camper uit 1980 – is van Spelty. Hier kun je pannenkoeken kopen van biologisch speltmeel, belegd met Hollandse aardbeien, fairglobe bananen, rietsuiker stroop, fairtrade chocola, vijgenjam, spinazie of blauwe kaas.

Volgende week woensdag krijgen Mo en Spelty gezelschap van De Melksnor, die hun yoghurtmixen, shakes of frozen yoghurts serveren vanuit een Citroën HY uit 1970. Zij werken zo veel mogelijk met streekproducten en kopen hun yoghurt direct bij de boer. Voor de woensdagen daarna blijft het nog even een verrassing welke truck De Uithof aandoet.

De proef is gelukt, zegt Merijn Smelt van FSC, “als de mensen er blij van worden.” Als dat zo is, wordt gekeken of de foodtrucks een vaste gast in De Uithof kunnen worden.