Fossil Free UU organiseert paneldiscussie duurzame toekomst

Hoe kan een universiteit bijdragen aan een duurzame toekomst? Docenten van de Universiteit Utrecht gaan op 18 november hierover met elkaar in gesprek tijdens een paneldiscussie.

Fossil Free Utrecht University organiseert de bijeenkomst. Camilla van Wirdum, UU-studente Aardwetenschappen en één van de organisatoren, legt uit waar het debat over moet gaan: “Een wereldwijde beweging zet nu druk op instituten, waaronder universiteiten, om hun investeringen uit de fossiele-brandstofsector te halen. Omdat de Universiteit Utrecht hier geen directe investeringen in heeft, willen we kijken wat de universiteit wél kan doen voor een fossielvrije wereld.”

Tijdens de paneldiscussie zullen vier UU-docenten onder wie hoogleraar Universiteitsgeschiedenis Leen Doorsman en milieufilosoof Floris van den Berg, met elkaar in gesprek gaan.

“Tijdens de paneldiscussie willen we bespreken of de universiteit een statement kan maken en de dialoog aan wil gaan met pensioenfonds ABP”, vertelt Camilla. Elke universitaire werknemer spaart voor zijn pensioen bij het ABP, een bedrijf dat volgens Camilla wél geld investeert in de fossiele brandstofindustrie.

Ook wil de actiegroep Utrechtse docenten en wetenschappers oproepen brieven te schrijven aan pensioenfonds ABP om het bestuur aan te sporen te stoppen met deze investeringen. Deze actie is onderdeel van een landelijke brievenactie van de Fossil Free Municipality Group waar Fossil Free UU deel van uit maakt.

“We willen graag brieven uit de wetenschappelijke hoek, omdat deze mensen veel kennis hebben over het onderwerp en de urgentie kennen van het divesteren van de fossiele sector”, aldus Camilla. “Omdat ook zij hun pensioen van ABP ontvangen, zijn ze extra betrokken.”

Tot 21 oktober kunnen er brieven worden ingezonden. De paneldiscussie vindt plaats op woensdag 18 november in de Boothzaal in de UBU om 16 uur. Meer informatie over het evenement vind je hier.