Foute info opleidersmanager is toch geldig

Een studente van de Hogeschool van Amsterdam hoorde van de opleidingsmanager dat ze voor haar tweede studie het normale collegegeldtarief zou betalen. Daarom hoeft ze nu niet het hoge tarief te betalen.

De Hogeschool van Amsterdam wilde een studente maatschappelijk werk & dienstverlening met terugwerkende kracht het instellingscollegegeld van 3.515 euro laten betalen. De studie die ze volgde was haar tweede bacheloropleiding en sinds september 2010 mogen hogescholen en universiteiten daar een hoger collegegeld voor vragen.

Maar de studente weigerde. Want in september 2010 had de opleidingsmanager haar en haar medestudenten tijdens een les verzekerd dat ze hun hele opleiding tegen het lage tarief konden volgen.

Het College van beroep voor het hoger onderwijs geeft de studente gelijk. Dat de opleidingsmanager dit niet had mogen toezeggen, doet daar niets aan af. De centrale studentenadministratie had de studente bovendien zelf doorverwezen naar de opleidingsmanager.