Frank van der Duyn Schouten nieuwe rector VU

Frank van der Duyn Schouten is per 1 mei de nieuwe rector magnificus van de Vrije Universiteit Amsterdam. De oud-rector van Tilburg University volgt de afgetreden Lex Bouter op.

Bouter kondigde eind maart zijn vertrek aan omdat hij naar eigen zeggen niet de juiste man is om het onderwijs van de VU weer op orde te krijgen. Van der Duyn Schouten moet er voor zorgen dat de universiteit de instellingstoets kwaliteitszorg gaat halen. In januari werd duidelijk dat de VU daar nu nog niet klaar voor is.

De nieuwe rector weet waar hij op moet letten. Hij zat eerder in de commissie die de instellingstoets van de Erasmus Universiteit Rotterdam en de Universiteit van Amsterdam beoordeelde. Van Der Duyn Schouten is een tussenpaus: in 2014 gaat hij met pensioen.