Fraude kost RUG meer dan miljoen euro

Frauderende medewerkers hebben de Rijksuniversiteit Groningen meer dan een miljoen euro schade berokkend. Dit blijkt uit onderzoek dat vandaag is afgerond.

Op 25 januari werd het hoofd van de technische dienst van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) gearresteerd op verdenking van corruptie, witwassen en valsheid in geschrifte. Hij zou onder meer steekpenningen hebben geëist.

In totaal werden er in januari vier RUG-medewerkers onmiddellijk op non-actief gesteld. De financiële schade in de periode 2008-2015 wordt nu geraamd op 1.141.661 euro.

Nu heeft de RUG besloten om vier personeelsleden te ontslaan. Daarnaast krijgt één medewerker voorwaardelijk strafontslag: nog een keer over de schreef en hij of zij kan vertrekken. Een zesde medewerker moet voortaan genoegen nemen met een lager loon. De zes zouden de beslissingen kunnen aanvechten bij de rechter.

Ook is de samenwerking met een aantal leveranciers en externe krachten onmiddellijk stopgezet en is er aangifte tegen hen gedaan. De RUG beraadt zich momenteel over verdere juridische stappen om de financiële schade te verhalen op de betrokken personen.