Frauderende UvA-hoogleraar aan de slag in Duitsland

Sociaalpsycholoog Jens Förster is toch hoogleraar geworden aan de Duitse Ruhr-Universität Bochum. Eerder werd zijn benoeming uitgesteld vanwege wetenschapsfraude.

Förster was tot voor kort hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam, waar een anonieme collega hem beschuldigde van datafraude. Het Landelijk Orgaan Wetenschappelijke Integriteit (Lowi) gaf de klokkenluider gelijk: in ten minste één artikel van Förster staat “onontkoombaar” vast dat de gevonden data niet echt kunnen zijn.

De gevierde wetenschapper zou per 1 juni naar de Ruhr-Universität Bochum vertrekken om daar onderzoek te doen met een prestigieuze Duitse Humboldt-beurs: een bedrag van vijf miljoen euro voor leaders in their field. Maar de stichting besloot de beurs voorlopig niet uit te reiken. Pas in het najaar hoort Förster of hij het geld alsnog krijgt.

Förster wordt op dit moment dus betaald door de Duitse universiteit. De woordvoerder benadrukt dat de sociaalpsycholoog slechts voor één jaar is aangesteld: “Er is een vacature en Förster vult die tijdelijk op.”

Dat de wetenschapper in Nederland is beschuldigd van datafraude, deert de universiteit niet. “We wachten de beslissing van de Humboldt-stichting af”, aldus de woordvoerder. “Daarna kijken we wat dat voor gevolgen heeft voor zijn aanstelling.”