Ga je voor Sjostakovitsj of Mozart? DUB verloot kaarten

Zowel het USConcert als het USKO treden deze maand op. Het USConcert belooft een ‘indrukwekkende bak herrie’ en het USKO doet Mozart herleven. Naar welk concert moet je gaan? Gelukkig voor de arme student verloot DUB vrijkaartjes voor beide concerten.

USConcert

Sarah Vermij (24) speelt viool en is voorzitter van het Utrechtsch Studenten Orkest (USConcert). Het USConcert brengt drie stukken ten gehore. In welk stuk heb je het meeste zin?
“Sjostakovitsj. Zonder twijfel! Het is zo’n heftige symfonie. Het gaat over een heel beladen deel van de geschiedenis, toen het Russische volk in opstand kwam tegen de tsaar. De paniek en de angst maar ook het idealisme zijn voelbaar in het stuk. Het is niet vrijblijvend: als je het binnen durft te laten komen, komt het heel heftig aan.”

Hoe zijn jullie tot de selectie van de stukken gekomen?
“Leden mogen suggesties voor stukken doen en uit al die verzoekjes kiezen de dirigent en de programmacommissie de stukken. Het moet een programma zijn waar iedereen aan mee kan doen: vaak staat er heel nauw vastgelegd hoeveel en welke instrumenten er mee mogen doen aan een stuk. We kiezen daarnaast graag Nederlandse composities. Dit keer spelen we muziek van Wagenaar, een Utrechtse componist. Eén van zijn nazaten heeft zelfs nog bij het USConcert gezeten.”

Welke suggestie heb jij ingestuurd voor deze concerten?
“De Symfonische Metamorfosen op een thema van Carl Maria von Weber. Van Hindemith, een Duitse componist. Het is een uitdagend stuk waar elk instrument zijn ei in kwijt kan.”

Waarom moeten wij naar jullie concert komen kijken?
“Wij zijn een studentenorkest en voor ons is dit het hoogtepunt van het jaar. We zitten op het puntje van onze stoel ontzettend hard ons best te doen. Samen produceren we een indrukwekkende bak herrie. Voor het stuk van Sjostakovitsj gebruiken we vier kerkklokken, waarvan de grootste 260 kilo weegt.”

En waarom kiezen voor het USConcert in plaats van het USKO?
“Dat is een kwestie van smaak. Wij gebruiken iets modernere muziek. Daarnaast heeft ons programma historische waarde en is het heel indrukwekkend. Dat zie je ook bij de repetities waar iedereen echt helemaal in de stukken opgaat. Ik ga zelf overigens ook naar het USKO-concert.”

Zijn jullie er klaar voor?
“Het kan altijd beter en dat is niet erg. We moeten proberen op ons hoogtepunt op te treden en voorkomen dat we op automatisme gaan spelen.”

USConcert
Speeldata:
Utrecht, Geertekerk, 13 & 14 december. Aanvang: 20:15
Amsterdam, Beurs van Berlage, 23 december. Aanvang: 15:00
Programma:
D. Sjostakovitsj: Elfde symfonie
H. Badings: Symfonische proloog
J. Wagenaar: Elverhöi
Kaartje winnen: Klik

USKO

Ko Melis (24) is bas in het koor van het Utrechts Studenten Koor en Orkest (USKO), waar hij al zes jaar trouw lid is.Wat is van de drie stukken jouw favoriet?
Funeral sentences for the death of Queen Mary. Dit is mooie, oude muziek met prachtige samenklanken. Het is een stuk dat bijna a-capella wordt gezongen. Ik vind het Requiem van Mozart ook heel mooi, omdat we dat samen met het orkest opvoeren. Het is een populair stuk dat studenten altijd graag spelen en het past goed bij onze bezetting.”

Oefenen jullie samen met het orkest?
“Meestal oefenen we apart. Je moet toch eerst je eigen nootjes kennen voor je samen kan oefenen.”

Wat vind je het moeilijkste deel van het programma?
“In de a-capellastukken komt het echt op het koor aan. Dan moet de klank helemaal goed zijn. Daarnaast zingen we het stuk van Mozart uit ons hoofd. Een uitdaging! Tijdens de repetities moet ik af en toe een nootje of een stukje tekst spieken. Maar ik heb er vertrouwen in dat het gaat lukken, ik heb al redelijk wat ervaring.”

Zingen er veel mannen in het koor?
“Natuurlijk overheersen de vrouwen maar een derde is man binnen het USKO. Dit concert treden we met 120 mensen op, waarbij ik in een groep van twintig bassen zing.”

Hoeveel publiek verwachten jullie?
“Meestal komt er meer publiek als we een bekend stuk opvoeren. Dat is nu het geval. We spelen in onze thuisbasis, de Jacobikerk. Hier passen sowieso 600 mensen in. We spelen niet in de Domkerk. Die lijkt heel groot maar er passen eigenlijk maar weinig mensen in!”

Ook aan jou de vraag: waarom kiezen voor een concert van USKO in plaats van het USConcert?  “Wij hebben naast het orkest ook een koor, dat is leuk om te zien en te horen. Zelf vind ik het altijd leuk om mensen te zien zingen. Een podium vol zingende mensen is indrukwekkend. Daarnaast is het Requiem een heel bekend stuk, dat moet je een keer gehoord hebben. Maar je kan natuurlijk het beste naar allebei gaan.”

USKO
Speeldata:
Utrecht, Jacobikerk, 15 december. Aanvang: 20:15
Amsterdam, 12 december 2012 – Dominicuskerk, Amsterdam
Programma:
W.A. Mozart: Requiem
L. van Beethoven: Symfonie nr. 1
H. Purcell: Funeral sentences for the death of Queen Mary
Kaarten winnen: Klik

Geïnspireerd en wil je zelf een keer Mozart zingen? De studievereniging van Muziekwetenschap zoekt zangers en instrumentalisten  (link http://www.dub.uu.nl/podium/koorproject-hucbald/activiteit/leer-requiem-mozart-zingen.html ) om het Requiem uit te voeren.