Gaat Inge nu eindelijk Dafne verslaan?

Kaj Hendriks en Inge Janssen in de studio van RTV Utrecht

Twee keer moest ze de eer laten aan atletiekfenomeen Dafne Schippers. Maar dit jaar zou de prijs van Sportvrouw van het Jaar van de stad Utrecht wel eens naar Orca-roeister Inge Janssen kunnen gaan.

Inge Janssen roeide tijdens de Olympische Spelen met de Dames Dubbelvier naar een bejubelde zilveren medaille. De Utrechtse trots Dafne Schippers werd in Rio ook tweede, maar heel Nederland had gehoopt en misschien ook verwacht dat het goud zou worden op de 200 meter sprint.

Beide dames zijn voor de derde keer samen genomineerd voor de Utrechtse sportprijzen. In 2013 en 2015 werd Dafne Schippers uitgeroepen tot de Utrechtse Sportvrouw van het Jaar. De vraag is of Janssen, alumna geo-communicatie, nu wel als winnaar uit de bus komt. Paraskister Anna Jochemsen is als derde vrouw genomineerd.

Bij de mannen is er net als vorig jaar een nominatie voor Triton-roeier Kaj Hendriks, die met de mannen Acht de bronzen medaille won in Rio. In 2014 werd geneeskundestudent Hendriks al eens uitgeroepen tot Sportman van het Jaar van Utrecht, maar in 2015 moest hij de eer laten aan veldrijder Lars van der Haar. Die is ook dit jaar weer genomineerd, net als wereldkampioen zwemmen Jesse Puts.

De Rugbyende Utrechtse Studentes (RUS) maken ook dit jaar weer kans op de titel Sportploeg van het Jaar. In 2012 wonnen ze die titel, maar vorig jaar gingen waterpolokampioen UZSC met de eer strijken. Dat team, met onder meer de economiestudenten Yoran Frauenfelder en Bram van den Bersselaar, is dit jaar opnieuw kanshebber. De hockeyers van Kampong zijn ook genomineerd. De Utrechtse rechtenstudent Pepijn Luijkx en alumni Constantijn Jonker en Erik Bouwens behoren tot de selectie.

Via www.sportprijs-utrecht.nl/stemmen kan tot 8 februari worden gestemd op de favorieten. Het publieksoordeel telt naast dat van een jury voor de helft mee. De winnaar worden op woensdag 15 februari in de Jaarbeurs bekendgemaakt.