Geblesseerde teddybeer mist EK

Utrechtse studenten verzorgden de afgelopen dagen talloze teddyberen in het Wilhelmina Kinderziekenhuis. Een teddybeer met gebroken poot klaarstomen voor het EK was iets te veel gevraagd voor de berendokters.

Vijfhonderd kleuters van Utrechtse basisscholen en patiëntjes van het WKZ kwamen maandag, dinsdag en woensdag met hun zieke, gewonde of geblesseerde teddybeer naar het Teddy Bear Hospital. Meer dan 150 Utrechtse geneeskundestudenten stonden klaar om een deskundig oordeel te vellen. Farmaciestudenten runden een heuse berenapotheek.

Het project Teddy Bear Hospital is een initiatief van de internationale federatie van geneeskundestudenten IFMSA. De doelstelling is de angst van kinderen voor ziekenhuisbezoek te verminderen. Tegelijkertijd leren geneeskundestudenten hoe ze later als arts moeten omgaan met jonge patiënten. Voor de negende keer konden kinderen dit jaar naar het Utrechtse spreekuur.

Voorzitter Anouk van Bokhoven spreekt van een succesvolle editie. Eén jonge bezoeker moest volgens haar even slikken. “We hadden de gebroken poot van zijn teddybeer mooi in het gips gezet en het zag er allemaal prima uit. Maar dat jongetje keek toch wat beteuterd. Hoe moest dat nu met het EK?, vroeg hij.”