Studenten pleiten voor betaalbaarder openbaar vervoer voor internationals

‘Geef internationals een OV-kortingskaart’

Tram foto goede.jpg
Photo: DUB's archive

PPE-studenten Olga, Olivia, Marci en Liris ondervroegen voor hun studie honderd internationale studenten van de UU. Het onderzoek gaf aan dat internationale studenten grote problemen hebben met de hoge tarieven van het Nederlandse openbaar vervoer. De meeste van hen komen niet in aanmerking voor een Studenten OV-kaart.

Ongeveer 90 procent van de ondervraagde studenten zou zeer geïnteresseerd zijn in een maandelijkse reispas met korting. Gemiddeld zijn deze studenten bereid om ongeveer 20 euro per maand te betalen voor een kaart die enkel geldig is binnen Utrecht en tot 35 euro voor een kaart die geldig is in het hele land.

De uitkomsten zijn verwerkt in een beleidspitch die de vier PPE-studenten gaan presenteren aan de gemeente. Ze willen dit onderwerp aankaarten in de lokale politiek en de noodzaak van toegankelijker openbaar vervoer duidelijk te maken.

"We kozen voor dit onderwerp omdat er weinig aandacht voor is in de politiek. Internationale studenten hebben geen duidelijke stem in het beleidsvormingsproces," zegt Olga. "Als internationale student heb ik zelf veel problemen gehad met het Nederlandse openbaar vervoer. Voor mij het was bijna niet betaalbaar. Nu ben ik betrokken bij een project dat daar verandering in probeert te brengen. Het zou voor veel internationale studenten die ik ken een uitkomst bieden."

Voor het onderzoek deden ze behalve de enquête ook veel gesprekken met gemeentelijke en maatschappelijke organisaties. De groep legt nu de laatste hand aan een voorstel voor een kortingskaart voor internationale studenten. Olivia: "Toen ik aan dit project werkte, was ik erg verrast dat de meeste mensen die wij benaderden, vooral op gemeentelijk niveau, zo toegankelijk en bereid waren tot interactie. Ze wilden naar ons luisteren."

Wil je de groep helpen om dit voorstel te realiseren? Of heb je suggesties? Stuur dan een mail naar: o.i.szabo@students.uu.nl.