Geen excuses voor ‘grap’ over Stint-ongeluk

Foto: Wikimedia Commons / Loesoe90

De aspirant-leden moesten afgelopen december ook beeldopnames maken in een meisjeskleedkamer van een zwembad en bij ‘de lelijkste hoer’ in een kroeg in het Zeeuwse Hulst een lapdance uitvoeren, meldt De Gelderlander. De instructiebrief van het dispuut was op een printer achtergebleven en doorgespeeld aan de redactie van de krant.

Het dispuut benadrukte dat de opdrachten niet zijn uitgevoerd. “Het is bedoeld als satire. Het gebeurt natuurlijk niet echt,” legde een van de dispuutsleden aan de krant uit. De volgens de studenten ludiek bedoelde opdrachten waren onderdeel van het ontgroeningsritueel om tot het herendispuut Reinaert te worden toegelaten. Uit angst voor represailles wilde geen van de leden met zijn naam in de krant.

Het bestuur van de Radboud Universiteit Nijmegen heeft afgelopen vrijdag in een gesprek met het dispuut te kennen gegeven dat dergelijke opdrachten niet stroken met de waarden van de universiteit. Financiële sancties kan het bestuur niet opleggen: Reinaert ontvangt geen steun van de universiteit, meldt de Nijmeegse nieuwssite Vox.

De opdracht verwees naar het ongeluk met een elektrische Stint-bakfiets van een kinderopvang op een spoorwegovergang in Oss. Daarbij kwamen vier jonge kinderen om het leven en raakten een begeleider en een 11-jarig meisje zwaargewond.