Geen extra studentenkamers in Rijnsweerd

Aan de Archimedeslaan komen geen extra studentenkamers. Dat zeggen de eigenaren van lege kantoorpanden in Rijnsweerd.

Volgens de kantooreigenaren is tijdelijke studentenhuisvesting in Rijnsweerd financieel niet rendabel. "De kantoren aan bedrijven verhuren levert een hoger rendement op", zegt André Hermans, voorzitter van de Vereniging van Eigenaren Kantorenpark Rijnsweerd.

De kantooreigenaren komen tot deze conclusie na een kosten- en batenanalyse die is uitgevoerd op verzoek van de gemeente. Door het tekort aan studentenkamers wilde de gemeente weten in hoeverre leegstaande kantoren, zoals het voormalige gebouw van Capgemini, kunnen worden getransformeerd tot tijdelijke studentenkamers.

Volgens de kantooreigenaren is Rijnsweerd nog voldoende interessant als vestigingsplaats voor bedrijven. Hermans: "De vraag naar kantoorruimte is nog zodanig groot, dat de leegstaande gebouwen goede kans maken op de kantoormarkt. Dat is beleggingstechnisch interessanter dan de transformatie naar studentenhuisvesting."

Sinds 2010 wordt het voormalige hogeschoolgebouw aan de Archimedeslaan gebruikt voor tijdelijke studentenhuisvesting. In de laagbouw van het voormalige provinciehuis komen 650 tijdelijke kamers. Medio 2012 wil de SSH deze verhuren. De plannen worden mogelijk gedwarsboomd door Stichting Bloeyendael, de vrijwilligersorganisatie die het aangrenzende park beheert. De stichting vreest verloedering van het park door de komst van de studenten en is naar de rechter gestapt.

Tags: rijnsweerd