Geen internet na brand in studentenflat Warande

Op zondag 30 december brak een brand uit in de kelder van een van de studentenflats aan De Warande in Zeist. Foto: Matthias van Veen.

Bewoners van studentenflat De Warande in Zeist moeten het voorlopig stellen zonder tv en internet. De bekabeling is beschadigd als gevolg van een brand

Een kleine 50 bewoners van een studentenflat aan de Warande in Zeist moesten zondag 30 december vanwege een brand die een grote rookontwikkeling tot gevolg had, hun woning verlaten.  Tijdens de ontruiming trof de brandweer een wietplantage aan in één van de zelfstandige eenheden.

Tegen vijf ’s middags vloog een matras dat in een onderdoorgang van de zogeheten Blauwe Flat lag, in brand. Vanwege de enorme rookontwikkeling ontruimde de brandweer de woningen. Er bleken zo’n 45 bewoners thuis te zijn. Waar niemand de deur opendeed, beukte de brandweer de voordeur in, zegt een woordvoerder van huisvester SSH.

Het vuur was snel onder controle. De ontruimde bewoners werden ondergebracht in een nabijgelegen buurthuis. Daar moesten ze volgens de woordvoerder ongeveer twee uur blijven.

Dezelfde dag nog werd begonnen met het vervangen van de kapotte voordeuren. Waar mogelijk werden de oude cilinders voor het slot gebruikt, zodat afwezige bewoners bij thuiskomst gewoon met hun eigen sleutel weer naar binnen konden. Totdat alle woningen weer een afsluitbare voordeur hadden, bleef de politie de wacht houden.

Tijdens de ontruiming stuitte de brandweer op een hennepkwekerij. “Die zat in een kleine zelfstandige woning”, zegt de woordvoerder. “Deze woningen zijn niet exclusief voor studenten, dus weet ik ook nog niet of de bewoner een student is.”

Volgens de SSH zal het huurcontract met de bewoner worden ontbonden zoals is afgesproken in het Utrechtse hennepconvenant. “Het convenant is een afspraak tussen onder meer de politie, de gemeente, energiemaatschappijen en woningbouwcorporaties. We voeren een zero tolerancebeleid. De bewoner moet het pand verlaten.”

De oorzaak van de brand is niet duidelijk. "Het kan door vuurwerk zijn geweest, maar dat weten we niet", zegt de woordvoerder. De komende week zal er nog wat worden schoongemaakt en hersteld. “Op dit moment heeft niet iedereen nog beschikking over televisie en internet doordat een hoofdkabel kapot is gegaan. Die proberen we zo snel mogelijk te herstellen.”

De foto boven het artikel is gemaakt door bewoner Matthias van Veen. Meer foto's van de brandweerinzet en de evacuatie staan op zijn Picasa-pagina.

Tags: warande | brand | drugs | verkeer