Geen master zonder basisbeurs

Volgens actualiteitenprogramma EenVandaag overweegt bijna de helft van de studenten (48 procent) geen masteropleiding of tweede studie te doen als de basisbeurs wordt afgeschaft.

Er deden 1725 studenten en 616 scholieren aan de enquête mee. EenVandaag ondervroeg haar eigen jongerenpanel, met scholieren en studenten van 12 tot 24 jaar, over de gevolgen van de invoering van een leenstelsel.

Van de scholieren in het panel twijfelt een derde of ze wel moeten doorsturen na hun bachelor. 38 procent denkt zonder basisbeurs niet meer op kamers te gaan, terwijl ze dit eerst wel van plan waren.

Toch zou een op de drie studenten uit het panel wel begrip hebben voor de bezuiniging op de studiefinanciering.