Geen mensensmokkel aan particuliere hogeschool

De directeur van de European University of Professional Education (EUPE) is, samen met drie andere mannen, vrijgesproken van mensensmokkel en oplichting. De hogeschool werd in 2010 gesloten door het ministerie.

De EUPE was een kleine particuliere hogeschool in Den Haag, die buitenlandse studenten opleidde in business administration. In 2006 had de Onderwijsinspectie ernstige kritiek op de hogeschool, die bijvoorbeeld niet goed zou controleren of studenten wel de juiste vooropleiding hadden. Ze mocht toen tijdelijk geen studenten meer werven. Toch werd de bacheloropleiding business administration van de hogeschool in 2008 geaccrediteerd door de NVAO.

Maar in oktober 2009 ging het opnieuw mis. Toen werden de directeur-eigenaar en twee freelance medewerkers opgepakt omdat er dingen niet zouden kloppen met de inschrijving en verblijfstatus van negen Indiase studenten. Ook de administratie en computers werden in beslag genomen.

De Onderwijsinspectie stelde kort daarna een nieuw onderzoek in en concludeerde dat er vrijwel geen les meer werd gegeven aan de EUPE. De directeur, die zes weken in voorarrest zat, zou niet zijn vervangen en zelfs de meest basale vragen over het onderwijs konden volgens de inspectie niet worden beantwoord.

In januari 2010 kreeg de EUPE een laatste waarschuwing van toenmalig minister Plasterk. Als de situatie in drie maanden niet zou verbeteren moest de hogeschool sluiten. In een interview met het Hoger Onderwijs Persbureau sprak de toen 63-jarige directeur G.L. Torrain van ‘een komedie van misverstanden’. Dat het onderwijs in de soep was gedraaid was volgens hem niet meer dan logisch nadat alle computers met belangrijke gegevens in beslag waren genomen. Hij kondigde juridisch verzet aan tegen de aangekondigde sluiting, die uiteindelijk in juni volgde.

Na een slepende juridische procedure stelde de rechtbank Den Haag de verdachten gisteren alsnog in het gelijk. Volgens de uitspraak heeft de officier van justitie de verdenking van mensensmokkel ten onrechte gebaseerd op het in zijn ogen gebrekkige Engels van de negen Indiase studenten, die niet in staat zouden zijn een diploma te behalen.

De EUPE was volgens de rechtbank een erkende onderwijsinstelling en dus hebben de vier mannen niet gelogen over het feit dat de studenten daar goed onderwijs zouden kunnen volgen. Een collegegeld van 10.000 euro voor een jaar hoger onderwijs acht de rechtbank bovendien niet uitzonderlijk hoog, zeker niet omdat dit bedrag inclusief zes maanden huisvesting was. Behalve mensensmokkel was ook oplichting niet bewezen. Over schadevergoeding zegt de uitspraak niets. De advocaat van EUPE was niet bereikbaar voor commentaar.