Minister OCW heeft geen geld

Geen rente voor pechstudenten kost 9 miljard euro

Illustratie Pixabay

Dijkgraaf (D66) begrijpt de zorgen van studenten en oud-studenten heel goed, zei hij dinsdag in de Tweede Kamer. Maar hij wees erop dat met name het voorstel van D66 en SP “grote financiële, uitvoeringstechnische en beleidsmatige gevolgen” heeft.

Hij schat de kosten op zo’n 9 miljard euro en daar moet wel financiële dekking voor zijn. Het zou ook betekenen dat er een nieuw terugbetaalregime voor de leenstelselstudenten ontstaat. Daar moet DUO zijn systemen voor aanpassen en dat zou op zijn vroegst op 1 januari 2026 kunnen lukken.

GroenLinks stelde voor om de rente op studieschulden in elk geval komend jaar te bevriezen op het rentetarief van 2023, namelijk 0,46 procent. Maar ook die motie ontraadde de minister. Hij ziet er geen ruimte voor op de OCW-begroting en bovendien moet de wet dan voor het eind van dit jaar gewijzigd worden. Dat lijkt hem geen realistisch scenario.