Geen terugkeer numerus fixus bij Psychologie

Ook komend jaar hanteert de Utrechtse opleiding Psychologie geen maximum voor het aantal eerstejaars dat aan de studie mag beginnen.

De zorgen waren groot dit voorjaar in de faculteitsraad van Sociale Wetenschappen. De vooraanmeldingscijfers bij de opleiding Psychologie bleken verontrustend hoog: meer dan duizend beginnende studenten hadden zich in Utrecht gemeld voor een bachelor. Velen zagen in het opheffen van de numerus fixus de oorzaak van de wel erg grote belangstelling.

Voor het eerst sinds tien jaar hanteerde de Utrechtse psychologen geen studentenstop. De opleiding had met enige tegenzin besloten het maximum voor het aantal eerstejaars los te laten, nadat andere universiteiten, waaronder de twee Amsterdamse, de fixus voor psychologie overboord gooiden.

Landelijk gezien kiezen steeds minder Nederlandse studenten voor een studie Psychologie. Ook in Utrecht loopt het aantal eerstejaars al enkele jaren terug, de laatste twee jaar werden de fixus-aantallen niet meer gehaald.

Onduidelijk was echter welk effect de beslissing om de numerus fixus af te schaffen te weeg zou brengen. Het risico van een plotse grote toeloop werd in Utrecht uiteindelijk op de koop toegenomen. Daar zou beter op geanticipeerd kunnen worden dan op een grote afname.

Kort voor de zomer bleek al dat het aantal studenten dat zich daadwerkelijk in Utrecht voor de studie Psychologie inschreef, meeviel. Waarschijnlijk komt de opleiding dit jaar uit op minder dan 550 eerstejaars, niet veel meer dan in eerdere jaren, zo werd deze week tijdens een vergadering van de faculteitsraad gemeld.

Toch verstomden in de faculteitsraad de zorgelijke geluiden niet. Onzekerheid over het aantal studenten brengt immers problemen met zich mee. De vraag hoeveel personeel en hoeveel ruimte er nodig is, is bijvoorbeeld lastiger te beantwoorden.

Van het universiteitsbestuur had het faculteitsbestuur Sociale Wetenschappen al groen licht gekregen om opnieuw een numerus fixus aan te vragen bij het ministerie. Het faculteitsbestuur had dit ook graag gedaan, maar andere universiteiten in het land willen deze stap niet zetten. Integendeel, ook de Universiteit Leiden heeft nu besloten de numerus fixus los te laten.

Het Utrechtse faculteitsbestuur ziet er geen heil in om als enige in de Randstad een maximumlimiet in te stellen voor het aantal psychologiestudenten. “Een numerus fixus samen met andere opleidingen blijkt helaas niet haalbaar”, constateerde decaan Werner Raub in de vergadering.