Geen terugkeer van UU-collegekaart, maar korting op internationale kaart

Foto van website www.isic.am

UU-studenten kunnen de ISIC-kaart voor 5 euro in bezit krijgen. De internationale studentenkaart kost in de hard copy-vorm normaal gesproken 15 euro. De kaart is bekend over de hele wereld en geeft studenten vaak recht op studentenkortingen, bijvoorbeeld in musea.

Hiermee hoopt de universiteit tegemoet te komen aan de bezwaren die veel Utrechtse studenten hadden tegen de digitale collegekaart die de UU vorig jaar lanceerde. In het buitenland werd het tonen van de kaart op de mobiele telefoon volgens studenten vaak niet geaccepteerd als bewijs van een inschrijving bij een universiteit.

Met de ISIC-kaart krijgen kaartbezitters bovendien korting bij hotels en horecagelegenheden, maar bijvoorbeeld ook bij autoverhuurders of taalcursussen en andere bedrijven en organisaties. Voorlopig gaat het om een proef van een jaar. Studenten ontvingen vandaag een mail met een link daarin naar het bestelformulier van de ISIC-kaart.

Digitale kaart leidde tot protest
Vorig jaar besloot de universiteit tot het afschaffen van de fysieke collegekaart. Op deze manier wilde de universiteit kosten besparen en het milieu ontzien. Als alternatief werd een digitale collegekaart in de MyUU-app opgenomen. Op termijn wil de universiteit kijken of ook de sportkaart van Olympos en de UB-pas op deze wijze kunnen worden aangeboden.

De digitale kaart leidde tot protest van studenten. Niet alleen liepen Utrechtse studenten in het buitenland kortingen mis, maar ze werden nu ook gedwongen om altijd een opgeladen smartphone bij zich te hebben. Leden van de universiteitsraad pleitten daarom voor de ontwikkeling van een multifunctionele hard copy-kaart voor alle universitaire diensten. Ook omdat zo’n kaart kon bijdragen aan een gezamenlijk ‘UU-gevoel’.

Na langdurig aandringen door de U-raad besloot het universiteitsbestuur kort voor de zomer een ‘opt-in’-systeem voor een fysieke collegekaart te introduceren. Nu blijkt dus dat die beslissing niet leidt tot de herinvoering van een UU-collegekaart, maar tot een korting op de ISIC-kaart. De kortingsregeling kost de UU geen geld.

Voorlopig tevreden
Jonathan Steinebach, vorig jaar studentlid van de U-raad, zegt dat studenten “voor nu” tevreden mogen zijn met de uitkomst. “Ze kunnen tenminste bewijzen dat ze student zijn met een kaart die overal erkend wordt. Bovendien krijgen ze er nog allerlei extra voordeeltjes bij.”

Steinebach erkent dat het universiteitsbestuur hiermee nog niet tegemoet komt aan de vraag om een multifunctionele fysieke kaart van de universiteit zelf. Het voormalig studentlid hoopt daarom dat de universiteit de korting op de ISIC-kaart goed bij de studenten onder de aandacht brengt en niet beperkt tot de proefperiode van één jaar. Bij de evaluatie van de proef moet volgens hem ook de digitaliseringsplannen voor de sport- en biebkaarten worden betrokken. “Als blijkt dat veel studenten graag drie fysieke kaarten behouden, ligt het voor de hand één kaart aan te bieden waarin alles wordt gebundeld.”

Tags: collegekaart