Geen tramverkeer en ontruimingen in De Uithof door grote stroomstoring

Door een stroomstoring kon de Uithoflijn niet rijden en stonden veel mensen te wachten op vervoer. Foto: DUB

De storing begon rond kwart over 12, toen drie elektriciteitskabels werden geraakt bij werkzaamheden in het nieuwe RIVM-gebouw. Energieleverancier Stedin laat weten dat het euvel rond twee uur 's middags weer was verholpen. Door de storing waren ‘maar’ 150 aansluitingen getroffen. “Dat is normaliter weinig, maar doordat er nu universiteitspanden onder deze aansluitingen vielen, was de impact groot”, zegt een woordvoerder van Stedin.

Ook de Uithoflijn viel onder het cluster van getroffen energieaansluitingen, waardoor trams niet konden rijden. U-OV heeft met busvervoer getracht de klap op te vangen en laat weten dat de trams ondertussen weer volgens de normale dienstregeling rijden.

Elf universitaire panden, waaronder het Educatorium, het Kruytgebouw en het Buys Ballotgebouw moesten door de stroomstoring ontruimd worden. “Dat is protocol. De panden gaan nu geleidelijk aan weer open”, aldus UU-woordvoerder Maarten Post. Wanneer er weer stroom in een pand is, worden de systemen gereset en wordt er zo nodig extra gelucht voordat mensen weer voet over de drempel mogen zetten.

In het Buys Ballotgebouw en Vening Meineszgebouw zijn handbrandmelders ingedrukt om de ontruiming te bespoedigen, maar was er geen sprake van daadwerkelijk brandgevaar. Onderzoek dat plaatsvindt in de universitaire panden heeft waarschijnlijk amper geleden onder de storing. Kritische onderzoeksprocessen zijn in ieder geval aangesloten op noodstroom.

Tentamens
Ook hoefden er door de stroomstoring geen geplande tentamens in UU-gebouwen te worden afgelast. Post: “Om kwart over drie waren er tentamens gepland in het Educatorium en het was wel even spannend of die door konden gaan, maar uiteindelijk is dat gewoon gelukt.”

Studenten die in De Uithof wonen, zijn door de storing wel belemmerd in het volgen van online onderwijs, zeker nu daar in grote mate gebruik van wordt gemaakt door het coronavirus. Bewoners van Casa Confetti lijken er het meest last van te hebben gehad: zij zaten enkele uren volledig zonder stroom. Bewoners van de Bisschoppen, Johanna en de Cambridgelaan konden sneller terug op het internet. Ook was er door de storing sprake van een liftopsluiting op de Heidelberglaan, meldt RTV Utrecht.