Geen warm welkom voor terugkerende langstudeerders

De Landelijke Studenten Vakbond vraagt universiteiten en hogescholen om terugkerende langstudeerders met open armen te ontvangen, ook al is het studiejaar al enkele weken bezig. Maar de instellingen reageren terughoudend.

Honderden studenten zouden zijn afgehaakt om de langstudeerboete van ruim drieduizend euro te ontduiken. Toen de boete alsnog werd geschrapt, gaf de LSVb hun het advies om zich zo snel mogelijk bij hun opleiding te melden. Ze moesten laten zien dat ze gemotiveerd zijn om alsnog hun diploma te halen.

De bond hoopte op bijval van universiteiten en hogescholen, maar die doen geen beloftes. Ze kijken per geval wat er mogelijk is, zeggen bijvoorbeeld de Hogeschool Utrecht en Avans Hogeschool.

In dagblad Trouw noemde Doekle Terpstra van Inholland de oproep van de LSVb sympathiek, maar hij zegde zijn medewerking nog niet toe. “Dit is zeer pijnlijk voor studenten, wij zien hun leed. Ik kan me voorstellen dat er in individuele gevallen iets mogelijk is – je moet altijd oog hebben voor schrijnende gevallen – maar ik kan niet beloven dat we iedereen alsnog zullen inschrijven.”

Dat vindt vicevoorzitter Karlijn Ligtenberg van de LSVb jammer. “Het zou helpen als de instellingen zeiden: we gaan er alles aan doen. In de meeste gevallen zou het geen probleem moeten zijn, zeker als de studenten zelf het initiatief hebben genomen om terug te keren. Dat het studiejaar al begonnen is, doet er eigenlijk niet toe. Het zijn langstudeerders, dus die volgen toch al niet het reguliere onderwijsprogramma.”

Ook om de kosten hoeven de instellingen langstudeerders niet te weigeren. Elk jaar telt het ministerie op 1 oktober hoeveel studenten een instelling heeft en die deadline is al voorbij. Maar hogescholen en universiteiten kregen toch al geen geld voor langstudeerders. Pas als ze afstuderen, leveren ze weer wat op dankzij de diplomabonus.

Vandaag praat staatssecretaris Zijlstra met de bestuurders van hogescholen en universiteiten over de ontstane situatie. Het is bijvoorbeeld nog niet duidelijk hoe studenten het geld terug gaan krijgen: via hun onderwijsinstelling of rechtstreeks van DUO.

Voorlopig is er nog geen wetswijziging die teruggave van het verhoogde collegegeld mogelijk maakt. Verschillende onderwijsinstellingen hebben al laten weten dat ze de wet moeten toepassen en daarom voorlopig de ‘boete’ moeten blijven innen.

De Universiteit Utrecht laat bij monde van directeur Onderwijs & Onderzoek Leon van de Zande weten nog niet te kunnen zeggen hoe zij wil omgaan met studenten die zich nu toch weer aanmelden. De universiteit wil eerst de verdere berichtgeving van het ministerie afwachten.