Gele kaart voor notarieel recht UvA

De bacheloropleiding notarieel recht van de Universiteit van Amsterdam krijgt anderhalf jaar de tijd om haar onderwijs te verbeteren. Lukt dat niet, dan verliest ze haar accreditatie.

De academische vorming van de studenten laat te wensen over, vermoedt de commissie van deskundigen die de opleiding vorig jaar onderzocht. Studenten sluiten hun bachelor niet af met een essay en maken ook geen andere opdrachten waaruit blijkt dat ze in staat zijn onderzoek te doen en een goed juridisch betoog te schrijven.

De commissie vindt het ook vreemd dat studenten mogen kiezen tussen intensief en extensief onderwijs. In die laatste variant worden de werkgroepen vervangen door colleges. De keuze is bedoeld om de werkdruk voor docenten wat te verminderen, maar de commissie vindt deze oplossing niet ideaal. Tijdens colleges kunnen studenten hun academische vaardigheden niet trainen. Mede omdat de rechtenfaculteit het aantal docenten voor de eerstejaars met 15 procent gaat uitbreiden, kreeg deze op dit punt toch een voldoende.

Al met al onthield de commissie zich van een oordeel over het onderwijsprogramma en het eindniveau van de opleiding. In reactie daarop heeft de opleiding een herstelplan gemaakt met onder meer de toezegging dat studenten voortaan een bacheloressay moeten schrijven.

De deskundigen hebben voldoende vertrouwen in het herstelplan, evenals het bestuur van de Nederlands Vlaamse Accreditatieorganisatie. Notarieel recht krijgt een herkansing en moet uiterlijk op 6 september 2013 een nieuwe accreditatieaanvraag hebben ingediend.