Gelegenheidscoalitie legt eigen plan onderwijskeuring op tafel
Bij coalitiepartner PvdA ving de VVD bot. Dus sloegen de liberalen de handen ineen met SP en GroenLinks om een nieuw plan te bedenken voor de opleidingskeuringen in het hoger onderwijs.
Als het aan SP, GroenLinks en VVD ligt, gaat het omstreden experiment met instellingsaccreditatie niet door. In dat experiment mogen enkele hogescholen en universiteiten hun eigen opleidingskeuringen gaan regelen. Dat zou veel administratief gedoe schelen en bovendien ‘het vertrouwen’ teruggeven aan het onderwijs.
De PvdA is enthousiast, maar volgens VVD-Kamerlid Pieter Duisenberg wordt met het experiment “de bijl gezet aan de wortel van het onderwijs”. Ook SP en GroenLinks uitten eerder stevige kritiek.
Als het aan de drie partijen ligt, blijft de NVAO elke opleiding afzonderlijk keuren. Maar dat kan wel minder uitgebreid dan het nu gebeurt, blijkt uit een voorstel dat ze aan minister Jet Bussemaker van Onderwijs deden.
Op dit moment worden opleidingen nog op vier punten gekeurd en dat zijn er volgens de partijen twee te veel. De NVAO moet zich alleen richten op de eindkwalificaties: wat moeten studenten kunnen als ze een diploma op zak hebben en kan de opleiding dat waarmaken? Hoe er wordt getoetst en of alle ict-voorzieningen op orde zijn, is van later zorg.
Mocht het oordeel niet positief uitvallen dan kunnen de keurmeesters altijd nog kijken naar zaken als computervoorzieningen en de toetsen die studenten moeten maken, is het voorstel. “De focus komt zo met name te liggen op het waarborgen van het diploma en geeft opleidingen de ruimte om het ‘hoe’ te bepalen”, schrijven de partijen.
De gelegenheidscoalitie stelt verder voor om beter af te stemmen wat opleidingen nu precies aan papierwerk moeten leveren en om de opleidingscommissies meer macht te geven. Ook zouden de deskundigen die de keuringen uitvoeren vaker informeel een gesprek moeten kunnen voeren met opleidingen, zonder dat dit meteen consequenties heeft.
Het voorstel van de drie partijen komt na een wonderlijk verlopen Kamerdebat eind september. Na stevige kritiek van onder meer de VVD, werd het debat op verzoek van onderwijsminister Bussemaker voor onbepaalde tijd geschorst zodat zij ‘terug kon naar de tekentafel’.
“Maar dan moet u wel aangeven wat ik moet tekenen”, voegde ze daar aan toe. “Ik ben bereid nog over van alles na te denken, maar dan moet ik wel houvast hebben.” Voor het debat hervat wordt, stuurt Bussemaker de Kamer opnieuw een brief over het experiment.