Gemeente noemt gratis wifi in de binnenstad een succes

Op vier verschillende pleinen in de binnenstad kan iedereen gratis gebruik maken van wifi. Sinds de start in juli hebben al 13.000 mensen ingelogd, wat volgens de gemeente een goed begin is.

Op de Neude, het Vredenburg, het Stadhuisplein en het Domplein heeft iedereen sinds de start van het Europees Jeugd Olympische Festival (EYOF) in juli gratis internettoegang. Het project is opgezet op initiatief van de gemeente Utrecht als service aan toeristen, bedrijven, ondernemers, studenten en evenementenorganisaties. “Vanuit de toerismebranche wordt gezegd dat je als stad niet meer zonder gratis wifi kan. Het is fijn als je heel snel gebruik kan maken van internet om bijvoorbeeld foto’s te plaatsen. Er is niemand die gratis wifi niet prettig vindt”, aldus projectleider Brigitte Hulscher.

De pilot, die tot het eind van dit jaar loopt, ziet de gemeente als een leerperiode. Op basis van de Facebookprofielen die bezoekers achterlaten, valt op dat de meeste gebruikers studenten en toeristen zijn. Daarnaast wordt geïnventariseerd hoe de gebruiker gratis wifi ervaart. “Wifi is nu beschikbaar op de horecaplekken, maar in de toekomst wordt dit mogelijk uitgebreid naar het winkelgebied”, vertelt Hulscher. “Daarnaast is er het plan om het Wilhelminapark toe te voegen.”

Jeroen Roose- van Leijden van Centrum Management Utrecht, de stichting die de binnenstad economisch gezien zo optimaal mogelijk wil laten functioneren, verwacht dat door de toenemende publiciteit steeds meer gebruikers zullen inloggen. Maar gebruiken mensen nu het kouder wordt nog wel wifi op de pleinen in Utrecht ? Hulscher: “Het moet inderdaad niet stilvallen. Misschien dat mensen met bijvoorbeeld de sinterklaasperiode wel veel gebruik maken van internet als ze door de stad lopen. Dat moeten we afwachten.”

Het gratis wifi netwerk op het Domplein, de Neude, het Stadhuisplein en het Vredenburgplein is te vinden onder ‘Free WiFi Utrecht’.

Tags: wifi