Genderneutrale kleedkamers bij sportcentrum Olympos zijn voor iedereen toegankelijk

Dit is een genderneutrale kleedkamer in Olympos. Foto DUB

Aan de buitenkant hangt een bordje 'neutraal'. Wie de deur openzwaait ziet een kleine ruimte met een bankje en een apart hokje voor de wc en douche. Het is een beetje krap en biedt plaats voor één, hooguit twee personen.

Deze kleedkamers waren eerst bedoeld voor scheidsrechters. Maar nu zijn ze geneutraliseerd. Dat wil zeggen dat iedereen zich hier mag omkleden. “Het is niet per se voor transgenders. Het is voor iedereen die zich ongemakkelijk voelt bij het omkleden in een van onze mannen- of vrouwenkleedkamers”’, zegt Cees Verhoef van Olympos.

“Als iemand zich bijvoorbeeld honderd procent vrouw voelt, zal zij het waarschijnlijk geen probleem vinden om zich in de vrouwenkleedkamer om te kleden. Maar als dit niet het geval is, kun je vanaf nu terecht in de neutrale kleedkamer.” Die behoefte heeft vooral de groep studenten die in transitie is of zich niet identificeert als man of vrouw. Omkleden was voor hen door vreemde blikken of vervelende opmerkingen vaak een nare ervaring. Daarom deed deze groep een verzoek aan Olympos. En het sportcentrum gaf hier gehoor aan.

Kleedkamers op slot
In 2016 schreef DUB al een artikel over een verzoek van het Transgender Netwerk Nederland (TNN) dat aandacht vroeg voor de positie van transgender studenten in het middelbaar- en hoger onderwijs. Op de Universiteit Utrecht zou dat gaan om zo’n 600 studenten.  “Als je je niet op je gemak voelt in de kleedkamers voor vrouwen of mannen in Sportcentrum Olympos, kun je vragen of één van de kleedkamers van de scheidsrechter vrij is”, reageerde Cees Verhoef destijds.

Looproute
Nu kijkt hij daar anders tegenaan.  De doelgroep maakte hem duidelijk dat het heel pijnlijk voor hen is als ze om toegang moeten vragen. “De kleedkamers van de scheidsrechters zaten namelijk altijd op slot. Als je er gebruik van wilde maken, moest je je eerst melden bij de receptie. Het kenbaar maken van het feit dat je kwam voor een sleutel van deze kleedkamer, zorgde voor schaamte bij de personen in kwestie. Dat werkte dus niet goed. Toen wij hierop gewezen werden, zijn we op zoek gegaan naar een oplossing. De kleedkamers voor scheidsrechters werden zo neutrale kleedkamers die altijd open zijn,”

Toch is er ook nog een kritisch geluid te horen over de plek van deze kleedkamers. Als je nu de genderneutrale kleedkamers gebruikt, kun je niet direct doorlopen naar de sportzaal. Daarvoor moet je eerst door een vrouwen- of mannenkleedkamer. Verhoef: "Ons eerste aandachtpunt nu, is om de looproute te veranderen zodat ze wel rechtstreeks naar een sporthal kunnen.“

Onverschillig
Hoeveel er gebruik wordt gemaakt van de kleedruimte, is niet bekend. Maar de studenten die dat wel doen, zijn blij met deze ontwikkeling, kreeg de directeur te horen.  Onder de overige studenten wordt vooral onverschillig gereageerd. “Zelf zal ik geen gebruik maken van de kleedkamers. Maar ik vind het goed dat Olympos deze mogelijkheid biedt”, zegt een student die net uit de herenkleedkamer komt.

Olympos wil kijken hoe ze deze groep nog meer tegemoet kan komen. “Op dit moment hebben we bijvoorbeeld nog aparte dames- en herentoiletten. Dat kunnen we in de toekomst nog veranderen.