Gentse studenten gaven voor 70.000 euro gratis bier weg aan vrienden

Screenshot uit een aftermovie op de website van Student Kick-Off.

Op het grote openingsfeest van het studiejaar in Gent hebben vrijwilligers voor 70.000 euro drank weggegeven aan hun vrienden. Dat was bijna de helft van de omzet.

De organisatoren van de zogeheten Student Kick-off hadden al wel een vermoeden dat vrijwilligers hun vrienden graag op een biertje trakteerden, maar ze “vielen echt achterover” toen ze bekeken om hoeveel drank het precies ging. Dat zeggen ze tegen het Gentse studentenblad Schamper. Ook de sponsors, waaronder de universiteit en de gemeente, waren onaangenaam verrast.

Vrijwilligers wijzen op de magere vergoeding die ze kregen. Per uur kregen ze één bon en een broodje. Geen wonder dat je dan wel eens iets weggeeft aan je vrienden. Volgens Schamper hadden ze ook niet door dat het om zulke grote bedragen ging.

Dit speelde in 2013, toen 43 procent van de drankomzet verloren ging. Afgelopen jaar was de organisatie strenger. Er kwamen betaalde barverantwoordelijken en het verlies daalde prompt naar 24 procent van de drankomzet. Vijf vrijwilligers zijn zelfs meegenomen door de politie omdat ze op grote schaal drank uitdeelden of bonnen jatten.

Tags: belgië | alcohol