Geschrokken reacties op overlijden Melanie Peters, voormalig directeur Studium Generale

Foto: Rathenau Instituut

“Wij zijn geschokt en verslagen”, zo begint het in memoriam dat Studium Generale dit weekend op de site plaatste. Melanie Peter heeft in de tijd dat ze bij de UU werkte als directeur van Studium Generale veel indruk gemaakt. Zij was een pleitbezorger van een brede academische vorming voor iedereen. Met Studium Generale wilde ze de maatschappelijke thema’s voor een breed publiek toegankelijk maken, waarbij ze ook de wetenschappers uitnodigde om met hun publiek in debat te gaan en open te staan voor suggesties.

Peters studeerde Toxicologie in Wageningen en promoveerde in de biochemie in Engeland. Ze werkte bij de consumentenbond voordat ze in 2005 naar de Universiteit Utrecht kwam. Naast haar werk bij Studium Generale was zij ook docent bij Liberal Arts & Sciences.

In 2015 maakte ze de overstap naar het Rathenau Instituut. Dit instituut doet onderzoek naar de impact en de innovatie van wetenschap. De relatie maatschappij en wetenschap vond Peters belangrijk, zeker als het gaat om ethische kwesties zoals het aanpassen van dna in embryo’s en de rol van de wetenschap in de klimaatdiscussie.

Daarnaast was Peters vanaf 2018 lid van de Unesco Commissie Nederland en vorig jaar is ze door Unesco voorgedragen en daarna toegetreden tot het prestigieuze International Bioethics Committee, een bioethische commissie van Unesco waarin mondiale ethische en juridische vraagstukken worden besproken.

Peters wordt in de reacties beschreven als gedreven en betrokken, ook als persoonlijkheid. "Voor Melanie betekende samenwerken: oog hebben voor ieders taak en verantwoordelijkheid. Om oplossingen te vinden voor grote maatschappelijke vraagstukken, hebben we de diversiteit aan disciplines en perspectieven nodig", staat in het in memoriam van het Rathenau Instituut. De mens stond bij haar centraal. "Wie in het leven klem kwam te zitten, ontmoette haar zachte en meelevende kant.”

Dat komt ook naar voren in het in memoriam van Studium Generale: “Als leidinggevende was Melanie heel persoonlijk betrokken bij haar jonge team, en dat bleef ze ook na haar vertrek. Ze woonde huwelijken bij en kwam op kraamvisite. Regelmatig kregen we allemaal de groetjes als een van onze wegen de hare weer eens kruiste."  Ze kwam ook regelmatig terug als gastspreker in Utrecht.

Binnen de hele academische wereld kwamen geschokte reacties op haar plotseling overlijden. Minister van Engelshoven schreef op twitter: "Met haar onvermoeibare inzet en brede kennis gaf zij duiding aan actuele ontwikkelingen in de wetenschap., innovatie en technologie. We verliezen met haar een positieve en hartverwarmende persoonlijkheid.”

Bij Studium Generale werkte Peters veel samen met Annelien Bredenoord, de hoogleraar medische ethiek. Zij schrijft op twitter:  “Aangeslagen door het veel te vroege overlijden van Melanie. We leerden elkaar kennen toen ze directeur bij Studium Generale was en bleven samenwerken toen ze naar Rathenau ging. Melanie was bevlogen, slim, verbindend, en maakte ook altijd tijd voor een persoonlijk praatje. Wat een gemis."