Gesnapt! Slapen in universitair pand mislukt

Overnachten op Drift 23. Mag dat?

Roos van Tongeren test uit hoe het is om zonder kamer te zijn. Voor haar tweede dakloze nacht probeert ze een slaapplek te vinden in een universitair pand. Als dat maar goed afloopt!

Roos van Tongeren vroeg zich af hoe het zou zijn om als Utrechtse studenten geen kamer te hebben. Ze probeert het vijf nachten te doen zonder kamer zonder Utrecht te verlaten. De eerste nacht van @RoosDakloos  - van zondag op maandag – vond ze via couchsurfing een plekje bij een student van University College Utrecht.

Dag 2
Op maandag 11 november, na mijn eerste dakloze nacht, heb ik heel lang in de bibliotheek van het University College gezeten. Zondag ging er dus wat fout met de auto van mijn gastvrouw, waardoor we het interview vandaag pas konden doen en ik veel langer bezig was met de filmpjes. Uiteindelijk heb ik daardoor mijn colleges gemist. Verder heb ik vandaag een beetje in café’s rond gehangen. Het is heel vreemd dat je zoveel vrije tijd hebt, maar niet echt kan relaxen omdat er altijd mensen om je heen zijn. Je gaat niet op je laptop een film kijken in een café.

Nacht 2

21:00
Samen met Timo wil ik vanavond in een pand van de universiteit slapen. We gaan in de binnenstad op zoek naar de beste plek. Het moet stiekem, dus het moet op een plek zijn waar de beveiligers ons niet kunnen horen of zien. Ook niet via camera’s. Een slaapzak hebben we zelf bij ons, net als een kaartspel, snacks, cola, bier en croissantjes voor morgenochtend. (Klik hier voor het videoverslag.)

21.30
We hebben een slaapplek gevonden in het gebouw aan de Drift, helemaal op zolder. We kunnen ons eventueel verstoppen achter wat banken. Naast de plek is nog een college bezig tot tien uur, dus we gaan eerst maar tandenpoetsen in de wc’s.

21.45
Timo heeft een kabel gevonden waar heel groot ‘camera’ op staat. Vol zenuwen volgen we de kabel naar...  een stel afgeknipte kabeltjes. Gelukkig.

22:00
Het college op de eerste verdieping is afgelopen en er lopen veel mensen naar beneden. Wij kunnen alles zien, zij zien ons niet.

22:05
Naast onze schuilplek is het andere college afgelopen. We zien via het raam dat iedereen het lokaal uitloopt, op de docent na. Die ruimt rustig zijn spullen op. Er zit een dun wandje tussen het lokaal en onze slaapplek. Op het moment dat de docent opstaat, zeg ik tegen Timo “Hij gaat weg!” Timo gaat snel op een bank liggen en stoot daarbij een lamp om. De bureaustoel schraapt over de grond, maar we horen geen voetstappen. De docent komt zijn lokaal niet uit! Het duurt voor ons gevoel tien minuten voordat hij  eindelijk de trap afloopt, terwijl het in het echt misschien maar één minuut is geweest. Nu zijn we echt alleen in het gebouw!

22:25
We hebben net twee biertjes geopend en het kaartspel gepakt, als ik een geluid hoor. Het was een hele zachte ‘ping’. “Hoor jij niet iets”, vraag ik aan Timo. “Nee joh, we zien ze toch aankomen als ze de trap oplopen.” Dat is waar. Maar dan ineens is er tóch iemand bij de deur! Snel gaan we op onze schuilplek zitten, maar al onze spullen liggen nog in de ruimte. De bewaker heeft niet de goede sleutel en gaat een collega halen. Met de lift: daar hadden we niet aan gedacht. Wij halen snel onze spullen weg, nu lijkt het net alsof er niemand is geweest.

22:29
Twee bewakers komen terug met de goede sleutel. Ze hebben ons gelijk door. Als ze maar niet de politie gaan bellen! De bewakers  vertellen ons duidelijk dat dit toch echt niet de bedoeling is en dat we onze spullen direct moeten meenemen naar de balie. Bij de balie wordt nog een keer verteld dat we dit echt niet nog een keer moeten doen. Als we een kwartier later waren gesnapt, was het alarm afgegaan en was de politie uitgerukt. Het pand is beter beveiligd dan we dachten. We komen nu weg met een officiële waarschuwing en een bericht aan onze decaan.

22:38
Het originele back-up plan was een hostel, maar na wat overleg spreken we af dat ik bij Timo ga slapen. De lamp van de camera ligt namelijk nog in aan de Drift en die kan ik nu dus echt niet ophalen! Dus kan ik ons verblijf daar niet filmen. Dat vind ik jammer.

00:50
De laatste bus vertrekt over 5 minuten en ik ben Timo kwijtgeraakt in de stad. Het lijkt wel alsof alles fout gaat vanavond! Ik besluit toch de laatste bus te nemen en te kijken of hij nog ergens instapt. Dat doet hij niet... . Omdat hij bij mij in de flat woont, besluit ik vanavond dan maar thuis te slapen omdat het alternatief (een hostel) afvalt omdat ik daar niet kan filmen. Ik begrijp heel goed dat een echt dakloze studenten die luxe natuurlijk niet heeft.

08:05
Tussen de schoonmakers door loop ik naar onze schuilplek van gisteren. Ik kon vannacht alleen maar denken aan die lamp, ik heb een groot probleem als ik die kwijt ben. Gelukkig ligt hij er nog.

Conclusie:
De universiteit is duidelijk geen geschikte plek om te slapen! Zelfs al was het gelukt, dan zijn de zenuwen het niet waard. Waarschijnlijk hadden we allebei geen oog dicht gedaan.

Tip
Heb jij nog tips voor Roos of een slaapplaats in Utrecht? Mail naar eenweekzonder@gmail.com of stuur haar een berichtje via Facebook (@RoosDakloos)

De video, zie hoe Roos wordt betrapt!