Goedkope testlocatie in de Woolloomooloo

Timo en Bouwe in hun teststraat in de Woo Foto: Bouwe van Neerbos

Studenten die ’s avonds nog een afspraak hebben of hun huisgenoten willen laten weten of ze besmet zijn, kunnen sinds vorige week woensdag voor een goedkope en snelle test terecht in discotheek Woolloomooloo. Twee leden van het Utrecht Studenten Corps hebben hiertoe het initiatief genomen. “Het leek ons een goed idee om specifiek voor studenten en scholieren een toegankelijke teststraat te hebben die in de binnenstad is en niet ergens op een industrieterrein.  Wij hebben een baantje bij apothekersgroep Farma uit Amsterdam en wij hebben Farma gevraagd om voor de sneltesten te zorgen en we hebben het USC gevraagd of het mogelijk zou zijn zo’n teststraat in hun pand neer te zetten”, vertelt Bouwe van Neerbos die samen met Timo van de Wetering de teststraat heeft opgezet.

De senaat van het USC en de president van de Woolloomoolo waren enthousiast, en wilde de discotheek gratis ter beschikking stellen op voorwaarde dat de test een betaalbare prijs zou krijgen. Dat is volgens Bouwe gelukt. Als student of scholier betaal je 39 euro, andere mensen betalen 55 euro voor de test. Daarmee is de Woo één van de goedkoopste testlocaties voor particulieren.

Op de locatie zelf neemt een verpleegkundige de testen af en is een longarts eindverantwoordelijk. De testlocatie is zeven dagen in de week open, doordeweeks van 8.30 tot 12.00 uur, in het weekend van 14.30 tot 18.00 uur. Afspraak maken kan, maar is niet nodig.

Bij de GGD is zo’n test gratis, wat is dan de meerwaarde om je  bij de Woo ter laten testen? Bouwe: "Voor studenten kan zo’n snelle test heel handig zijn. Stel dat je in een studentenhuis woont en klachten krijgt, dan moet iedereen in quarantaine en wachten op de uitslag van de test. Bij de GGD moet je minstens 24-48 uur wachten op de uitslag. Bij ons is de uitslag na vijftien minuten bekend en hoor je binnen een half uur via de mail de uitkomst.” Hij voegt er nog wel aan toe dat zo’n snelle test geen vrijbrief is om de coronaregels te negeren.

Vorige week zijn de twee begonnen. Donderdag kwamen er vijf studenten voor een test, in het weekend en zaterdag liep dat op tot twintig belangstellenden. Met de universiteit of hogeschool hebben de studenten nog geen contact gehad. “Maar als we ze kunnen helpen met onze sneltests, dan doen we het graag.”

Hoelang de Woo een testlocatie blijft, is nog onduidelijk. Bouwe: “Als de GGD ook met snelle testen begint, dan worden wij waarschijnlijk overbodig. Maar nu kunnen we een meerwaarde zijn.”