Gratis condooms en speeddaten voor het goede doel

De partner van je dromen tegenkomen tijdens een speeddateavond, en ook bijdragen aan het goede doel.

Met twee speeddate-avonden en een levensgrote knuffelbeer vragen Utrechtse geneeskundestudenten deze week aandacht voor hiv/aids en zamelen ze geld in. De acties staan in het teken van de jaarlijkse Wereld Aids Dag, die dit jaar op zaterdag 1 december plaatsvindt.

Utrechtse leden van IFMSA (de internationale studentenvereniging van medische studenten) gaan zaterdag de Utrechtse binnenstad in met een levensgrote knuffelbeer. De beer houdt een bordje vast met de tekst ‘Zou je me nog knuffelen als ik hiv-positief was?’. Mensen kunnen met de beer op de foto en krijgen dan een rood lintje en een condoom mee naar huis.

Ook in Rotterdam, Maastricht, Amsterdam en Leiden loopt de beer rond. Met deze actie hopen de studenten met mensen in gesprek te komen over hoe aids wel en niet overgebracht kan worden.

Om geld in te zamelen voor StopAidsNow zijn er deze week twee speeddate-avonden in Utrecht. Voor de toegangsprijs van 2 euro kan je de man/vrouw van je dromen ontmoeten in café de Maartenshof. Helemaal in de lijn van het thema, krijgt het ‘kersverse stel’ gratis condoom mee naar huis.

Het speeddaten voor het goede doel is voor het derde jaar georganiseerd. Er zijn al twee gelukkige stelletjes ontstaan op die avonden, vertelt studente Margarita Tukker van IFMSA. “En ze zijn nog samen!” De eerste speeddate-avond was afgelopen dinsdag, vanavond is er nog een kans (geïnteresseerden kunnen zich aanmelden via Scora.Utrecht@IFMSA.nl).

Bewustzijn over seksuele gezondheid en aids, dat is wat Margarita Tukker van IFSMA wil bereiken met de acties. In Nederland staat het er niet altijd geweldig voor met de kennis over aids, zegt ze. “In gesprekken met leeftijdsgenoten hoor je dingen als: ik kan het heus wel zien als iemand een SOA heeft.”

Met de levensgrote knuffelbeer hopen de studenten aanstaande zaterdag met voorbijgangers in gesprek te komen over hoe aids wel en niet overgebracht kan worden. Margarita: “Er is geen geval op de wereld bekend waar hiv is overgebracht door zoenen en toch blijft het een idee bij veel mensen.”

Naast het creëren van bewustzijn in Nederland wil het IFMSA ook andere landen helpen waar aids een veel groter probleem is. Daarom gaan de opbrengsten van de speeddate-avonden naar StopAidsNow, een organisatie die voorlichting geeft in onder meer Afrika, waar 70 procent van de jongeren niet weet hoe ze zich precies moeten beschermen.