Gratis diner van 'oud' eten op Daktuin Uithof

Gratis eten en yogales op de Daktuin in De Uithof Foto's: Tim van den Beukel

De laatste week van de Daktuin in De Uithof is aangebroken. Vrijdag worden ter afluiting verschillende spullen uit de tuin geveild. DUB was vorige week te gast bij twee activiteiten: koken met supermarktkliekjes en chillen op een yogamat.

EATcetera, koken met kliekjes, maandag 24 juni

Wat is er nu fijner dan een gratis maaltijd dat gratis voor je wordt gekookt? Op deze maandag is er een gratis eetfestijn op De Daktuin. Nu ja, ook deels op het parkeerdek net ónder de Daktuin, want er is regen voorspeld.

De Youth Food Movement verzamelde voor eetfestijn EATcetera bij Utrechtse supermarkten, buurtwinkels en de biologische markt etenswaren die anders weggegooid zouden worden: producten die ‘over de datum zijn’, ‘lelijke’ groenten of brood van de vorige dag. Hiervan richtten de vrijwilligers van YFM een gratis feestmaal aan. De jongerenbeweging zet zich in voor een eerlijker en gezonder voedselsysteem en dragen dit graag uit.

“Is dit écht gratis?”, vraagt een meisje fronsend aan haar vriendin terwijl ze een gele paprika pakt. Ze staat bij de bar met rauwe groentes, waar een halve watermeloen, paprika’s met een deuk erin, tomaten en talloze andere producten liggen uitgestald. Buiten sist een barbecue en er lopen vrijwilligers langs met culinaire gerechtjes. Zo is er sushi van kropsla met pastinaak en witlof met appel en kappertjes.

Buiten staan de jongeren te kletsen in groepjes, binnen luisteren ze al knabbelend naar een lezing over voedselverspilling van YFM-voorzitter Joris Lohman en een betoog over veganisme van docent milieufilosofie Floris van den Berg. Steeds meer gasten arriveren en de drukte vergt geduld. Vooral in de rij voor de barbecue is het dringen. “Ik ben steeds net te laat”, zegt Doran, student Sociologie, als de laatste portie van zijn beoogde hapje voor zijn neus aan een ander wordt gegeven. Ook de borden, of eigenlijk houten planken, raken snel op. “Ik wil best samen delen”, zegt Freek, net afgestudeerd psycholoog. Hij geeft zijn plank aan een ander als hij is uitgegeten.

Het diner is een ideale vorm van ontspanning tussen de tentamens door, vinden de studenten. En nuttig, natuurlijk. “Een stevige hap voedt de hersens”, weet Tim, student Wiskunde. De Uithofbewoners zijn blij met dit restaurant om de hoek. “Ik ben even langsgelopen met een vriendin, want ik moet toch eten en dit is gratis”, zegt Jessie, student Liberal Arts and Sciences.

Het is voor de studenten een eye-opener dat je met kliekjes tientallen magen kan vullen. Zelfs als de gasten genoeg hebben gehad, ligt de halve bar nog vol met eten, merkt Jessie op. Confronterend, vindt ze. Er gaat dagelijks meer eten de vuilnisbak in dan ze dacht.

“Hopelijk nemen studenten deze ervaring mee naar huis en gooien ze vanaf nu minder eten weg,” zegt Freek. “Een mooie gedachte, maar alles bewaren is onrealistisch,” reageert Nathalie, student Criminologie. Zowel in de horeca als thuis moet je soms gewoon iets weggooien, weet ze.  Ze neemt zichzelf als voorbeeld. Omdat ze vanavond op de Daktuin eet, gaat het eten dat in haar koelkast ligt straks de container in.

Hoe dan ook hebben de producten vanavond een dankbare bestemming gevonden. Het samenraapsel van smaken heeft een origineel effect. Jessie: “Ik at net komkommer met aardbeienpuree, erg lekker.” Ook voor Freek is de maaltijd vernieuwend. Thuis koopt hij uit idealisme zelden vlees, maar vanavond trakteert hij zichzelf op een stukje kip. “Zonde als het in de prullenbak belandt, toch?”

Zonnegroet aan De Uithof, zaterdag 22 juni

“Welkom op deze zonnige zaterdagmorgen”, zegt yogadocent Hanneke. Het is half tien ’s ochtends en vandaag is er een gratis lesuur Hatha- en Yinyoga op de Daktuin. De zon schijnt fel en 12 deelnemers zitten in kleermakerszit op handdoeken.

Hanneke vraagt ze hun ogen te sluiten. Ze moeten hun hoofd leeg maken en niet denken aan alles wat ze de afgelopen week hebben gedaan of de komende week gaan doen. Iedereen is muisstil, je hoort alleen blatende schapen, krassende kraaien en Hanneke’s zachte stem.

Een uur lang nemen de deelnemers allerlei lenige poses aan. Termen als Baby Pose, Downward Facing Dog en de Zonnegroet komen voorbij. Soms kraakt er een rug of enkel, maar dat mag. Het is de bedoeling dat het lichaam soepel wordt. “Vooral als je de hele dag achter de computer zit”, vertelt Hanneke.

Aan het einde ligt iedereen 10 minuten stil op de rug. Opeens klinkt er een vrolijke ringtone. Hanneke sust: “Wat er ook gebeurt, je hoeft niets te doen. Alleen maar ontspannen.” Ze leest een gedicht van Confucius. “De grootste reiziger is hij, die een keer een rondreis in zichzelf heeft kunnen maken.” De deelnemers sluiten af met een groet.

“Helemaal ontspannen”, klinkt het na afloop in koor. Yoga in de buitenlucht is een aanrader volgens de deelnemers. “Zonnetje, windje, schaapjes, het was heel vredig. Het hielp me om me helemaal te concentreren op het hier en nu”, zegt Myrthe, afgestudeerd in de Muziekwetenschappen. De rest knikt instemmend. De ingewikkelde oefeningen waren verrassend pijnloos. “Wel tintelden mijn voeten, maar dat komt misschien door de doorbloeding”, zegt Pleun, student Journalistiek.

Half Utrecht ligt nog op één oor, maar de deelnemers zijn al fris en klaar voor de dag. Ze hadden er veel voor over, Myrthe heeft maar 4 uur geslapen en Nico, student Verpleegkunde en afgestudeerd in Taal- en Cultuurstudies, ging vannacht eerder weg uit de kroeg om fris op yoga te verschijnen. Toch kijken ze helder uit hun ogen na de les. “Een lekker begin van het weekend.”

Wil je weten wat er deze laatste week nog te doen is op De Daktuin, surf naar http://www.dedaktuinutrecht.nl/agenda