Green Office Utrecht pleit voor vleesvrije maandag

Green Office wil dat iedere maandag ‘Meat Free Monday’ wordt. Met hun nieuwe campagne die 12 oktober van start gaat, willen ze mensen aanmoedigen om minder vlees te eten.

Volgens Green Office is één keer per week geen vlees eten een simpele manier om het milieu en je eigen gezondheid te verbeteren en tegelijkertijd geld te besparen. “Met deze campagne willen we bewustzijn creëren over de negatieve effecten van vleesconsumptie en de rol van de vleesindustrie in de klimaatverandering”, vertelt Emily Swaddle, Campagne Coordinator bij Green Office.

Green Office wil mensen inspireren om mee te doen door ze kennis te laten maken met nieuwe recepten en het organiseren van filmavonden met documentaires over het onderwerp. Ook zullen ze veganistische maaltijden uitdelen. “Er is bewust gekozen voor een veganistisch gerecht om iedereen bij de avond te kunnen betrekken”, legt Swaddle uit.

Ook willen ze samenwerken met cateraar Sodexo om meer vegetarische en veganistische gerechten in de kantines van de Universiteit Utrecht te introduceren. Timo Bierhoff, hospitality manager van Sodexo, ziet hier ook mogelijkheden. “We staan hier zeker voor open en serveren naast verschillende vegetarische gerechten iedere dinsdag een veganistische maaltijd”, aldus Bierhoff. Tijdens de SURE-week is er de hele week een veganistische maaltijd en een veganistisch broodje te koop in de kantines op De Uithof. Het broodje kun je ook proeven tijdens de door Green Office georganiseerde duurzame lunch komende donderdag.

De campus van de Radboud Universiteit in Nijmegen is sinds mei iedere maandag vleesvrij, maar daar ziet Sodexo niet zoveel in. “We willen graag een alternatief bieden, maar hoeven niemand op te voeden of uit te sluiten.”

De campagne is gericht op studenten en medewerkers van de Universiteit Utrecht. Het doel is om de campagne op lange termijn voort te zetten. Maandagavond 12 oktober wordt er een Launch Night georganiseerd in het Green Office kantoor in het Willem C. van Unnikgebouw. Vanaf 7 uur is iedereen welkom voor een gratis veganistische maaltijd en een introductie van de campagne.