GroenLinks wil huurtoeslag voor studentenkamers

GroenLinks opent opnieuw de discussie over huurtoeslag voor onzelfstandige studentenkamers. Ook studenten die hun voorzieningen met anderen delen, zouden huurtoeslag moeten krijgen, zegt Jesse Klaver tegen nu.nl.

Op dit moment hebben alleen studenten die een eigen voordeur hebben recht op huurtoeslag. Wie zijn keuken, badkamer of voordeur deelt, valt buiten de boot. “Pervers”, aldus Klaver. Volgens hem hebben studenten met huisgenoten net zo veel recht op toeslag als ieder ander.

Een nieuw idee is het niet, de discussie over huurtoeslag voor studentenkamers loopt al jaren. Er kan inderdaad een raar effect optreden: in veel gevallen zijn onzelfstandige kamers dankzij de toeslag goedkoper dan kamers in een studentenhuis. Prima voor studenten, maar minder voor woningcorporaties: zelfstandige kamers zijn een stuk duurder om te bouwen.

Dat is weer slecht nieuws voor het kamertekort in studentensteden. Kences, de brancheorganisaties voor studentenhuisvesters, pleit daarom al jaren voor huurtoeslag voor kamers van woningcorporaties. GroenLinks diende in 2004 al eens een voorstel in, net als de PvdA en het CDA in 2009. Tot nu toe liep het plan steeds stuk op fraudegevoeligheid, hoge uitvoeringskosten en de angst dat de regels erg complex worden.

Tags: huurtoeslag