Groningse hoogleraar pleegde plagiaat

De Groningse hoogleraar criminologie Patrick van Calster is per direct op non-actief gezet vanwege plagiaat in zijn proefschrift. De Vrije Universiteit Brussel heeft hem zijn doctorstitel afgenomen.

Vlaming Patrick van Calster promoveerde in 2005 in Brussel. Sinds 2010 werkt hij in Groningen en daarvoor was hij universitair hoofddocent aan de Universiteit Leiden. De RUG gaat “in afstemming met de Universiteit Leiden” de wetenschappelijke integriteit van Van Calster tegen het licht houden.

Rector magnificus Elmer Sterken noemt de beslissing om Van Calster op non-actief te stellen onvermijdelijk. “Het moet inmiddels duidelijk zijn dat wij een zerotolerancebeleid voeren op het punt van wetenschappelijke integriteit”, zegt hij in een persbericht. “Maar we zullen nu eerst een nader onderzoek moeten instellen, voordat we definitieve beslissingen kunnen nemen.”

Het nieuws van het nieuwe geval van wetenschapsfraude kwam naar buiten via De Moeial, het studentenblad van de Vrije Universiteit Brussel. In maart nog werd er een neurowetenschapper van de VU Brussel vanwege fraude ontslagen.

Van Calster promoveerde op een proefschrift over criminele organisaties, waarbij hij volgens de RUG-website gebruik maakte van de ‘complexiteitswetenschappen’. Hij maakte deel uit van Europese onderzoeksnetwerken en publiceerde in internationale tijdschriften over “organisatiecriminologie, criminele fenomenen, narrativiteit, politie en cultural studies”.