Groot feest: IBB 59 is studentenhuis van het jaar

Hamburgers en frikadellen liggen op de barbecue, een dj draait muziek en de drank vloeit rijkelijk. Sinds 14 uur ’s middags is IBB 59 al aan het feesten. Het huis staat in de finale van Leukste Studentenhuis van Nederland. Als rond 19 uur een Landrover van Studenten.net komt aanrijden, weten de bewoners dat ze hebben gewonnen.

In drie studentenhuizen in Nederland is het deze donderdag feest. De huizen staan in Utrecht, Eindhoven en Maastricht. Ze staan in de finale van leukste studentenhuis van Studenten.net. Op deze laatste dag kregen de huizen de opdracht een feest te organiseren. Rond 19 uur moeten ze op de uitkijk gaan staan: komt de Landrover van de website aanrijden dan is dat het teken dat ze de wedstrijd hebben gewonnen.

Allerbeste vrienden geven altijd goede feesten
Rond een uur of 18 staan zeker honderd man op het veld voor het Utrechtse huis te eten, te drinken en een beetje te dansen. Het wachten is op de landrover. Bewoner Kim van Vliet steekt haar enthousiasme niet onder stoelen of banken. “We zijn gewoon de allerbeste vrienden en geven altijd goede feesten!” Ondertussen reikt een jongen een pina collada aan, terwijl in de gang een aantal bierflesjes kapot valt. Kim wijst naar hem: “Hij is echt de held van de leuke dingen en bedenkt altijd wel iets voor op ons feest!” De jongen in kwestie is één van de vele vrienden van de 15 bewoners die vaak langskomt op IBB 59. Dat IBB 59 een populair studentenhuis is, is wel duidelijk.

“Het klinkt misschien arrogant, maar wij zijn voor veel mensen hét studentenhuis.” Paulette Schoehuijs, die de hele dag toch wat zenuwachtig is voor de uitslag, heeft heel wat mensen opgetrommeld om te stemmen. “Mijn ouders hebben hun collega’s hierover gemaild en een docent heeft mijn link op Facebook gedeeld.” Paulette is veel met de wedstrijd bezig. “Het is gewoon een deel van ons leven, ik heb er sinds we meedoen eigenlijk elke dag aan gedacht.”

Altijd een reden voor een feestje
Toch is niet iedereen vol van de wedstrijd van Studenten.net. Ramon is een oud-huisgenoot en komt nog geregeld langs. “Van mij had het niet gehoeven, ik houd niet zo van publiciteit. Al is het natuurlijk wel weer een reden voor een leuk feestje.”

Terwijl Ramon bezig is met barbecueën komt een buurjongen langs, onwetend wat voor feest hier gaande is. “Leukste studentenhuis? Een wedstrijd? Ik denk dat ze wel winnen, het is hier altijd gezellig.” Een andere buurjongen komt erbij. “Ze verdienen echt de titel, er is altijd wat in dit huis te beleven. Ik heb gewoon een voorgevoel dat ze gaan winnen.” De jongen wordt afgeleid door een meisje die van achter tegen hem aan staat te dansen. “Maar ook bij verlies is dit feest zeker nog niet afgelopen!”

Lekker smerig, vooral de wc op de eerste verdieping
IBB 59 heeft inmiddels al heel wat publiciteit gekregen. Zo bestempelde de Telegraaf het studentenhuis al als ‘smerigste studentenhuis van Nederland’. Hoewel veel bewoners het hier absoluut niet mee eens zijn, hebben twee oud-huisgenoten nog wel wat argumenten. “Je eet hier gerust een boterham met gestampte muisjes en wormen.” Ze wijst naar binnen: “Zie je daar bijvoorbeeld die zak chips aan de muur hangen? Die heb ik twee jaar geleden opgehangen en het hangt er nog steeds. En als er mensen op de eerste verdieping in de rij voor de wc staan, weet je zeker dat ze hier niet wonen. Geen enkele huisgenoot gaat op de eerste verdieping, die wc is veel te vies.”

Even wachten....pizza!
Als het huis de titel in de wacht sleept, zou rond 19 uur de Landrover van studenten.net de IBB binnen komen rijden. Weinig feestgangers zijn bezig met de uitslag, maar tegen 19.15 uur gaat toch een groepje mensen op de uitkijk staan. Een paar keer wordt voor de grap gegild, alsof de Landrover in zicht is. Als dan toch eindelijk de auto de straat in komt, barst een groep in schreeuwen uit.

Linsey Knibbeler, die het huis voor de wedstrijd heeft opgegeven, komt net van de wc en rent naar de menigte toe. Niet snel daarna belt ze haar moeder met het goede nieuws. “Zij heeft zoveel gedaan en zo vaak gestemd, ik moest haar echt even bellen! Ik had niet verwacht dat we zouden winnen. Eigenlijk heeft de hele IBB gewonnen, de IBB verdient het gewoon een keer studentenhuis van het jaar te zijn!”

Hoe de bewoners de cadeaukaart van 2500 euro van de Mediamarkt gaan besteden en wat voor inboedel ze een jaar lang gratis mogen lenen, weten ze nog niet, maar de prijs van een jaar lang gratis pizza is in ieder geval meer dan welkom. New York pizza zal vaak voor komen rijden, is de verwachting.