Hbo’er gevoeliger voor bezuinigingsmaatregelen

Oplopende studiekosten zorgen ervoor dat steeds minder hbo’ers van plan zijn om na hun bachelor een masteropleiding te doen. Ze ervaren bovendien meer druk dan universitaire studenten om hun diploma op tijd te halen.

Dat blijkt uit een rapport van onderzoeksbureau ResearchNed over het effect van overheidsbeleid op studiegedrag. Het gaat om maatregelen als de langstudeerboete, verhoogd collegegeld voor tweede studies en het afschaffen van de basisbeurs.

De ondervraagde universitaire studenten zijn het minst onder de indruk. Wel ziet een grotere groep academici af van een bijbaantje: van 33 procent in 2011 naar 41 procent in 2012.

De hbo’ers maken zich kennelijk meer zorgen. In 2011 zei nog 38 procent niet aan een masteropleiding te zullen beginnen. Een jaar later is dat aandeel gestegen naar 45 procent.

Op de studiehouding lijkt het overheidsbeleid een positief effect te hebben. Eerst zei 32 procent van de hbo’ers meer motivatie te voelen om af te studeren, terwijl dat een jaar later 37 procent is. Onder wo’ers stijgt dit percentage van 26 naar 29 procent.