Hbo’er krijgt sneller ‘universitaire’ titel

Eerder dan gedacht mogen hbo’ers de nieuwe toevoegingen ‘of arts’ en ‘of science’ achter hun naam zetten. Onderwijskeurmeester NVAO heeft daarover afspraken gemaakt met hogescholen.

Op termijn mogen veel hbo’ers zichzelf bachelor ‘of arts’, ‘of science’ of ‘of laws’ noemen, de drie toevoegingen die tot nog toe waren gereserveerd voor universitair afgestudeerden. In de praktijk dreigde de invoering erg lang te gaan duren, want de NVAO zou alleen toestemming geven voor nieuwe titulatuur bij de goedkeuring van een opleiding. Dat gebeurt maar eens in de zes jaar.

Om een deel van de vertraging te voorkomen, mogen opleidingen de nieuwe toevoegingen al op het diploma zetten als zeventig procent van alle verwante opleidingen recent is geaccrediteerd (sinds 2012). Als dus zeventig procent van de opleidingen in het cluster ‘commerciële economie’ sinds 2012 is goedgekeurd, mogen de andere opleidingen vanaf dat moment ook de titel ‘bachelor of arts’ uitgeven.

De NVAO houdt maandelijks bij voor welke clusters het zo ver is. De eerste – die van februari – zijn kleinere als circus and performance art, hoger agrarisch onderwijs en planologie.