Demonstratie op de Dam

‘Het gaat snel bergafwaarts met de academische vrijheid in Turkije’

Actievoerders voor academische vrijheid in Turkije staan op de Dam, foto van initiatiefnemers.
Demonstranten staan op de Dam voor academische vrijheid in Turkije, foto van initiatiefnemers.

De academische vrijheid staat al langer onder druk in Turkije. Na de mislukte coup in 2016 sloot president Erdogan tientallen universiteiten en ontsloeg hij duizenden docenten en onderzoekers. Ze zouden terroristische propaganda verspreiden of lid zijn van de “terroristische organisatie” onder leiding van de geestelijke Fethullah Gülen.

Begin 2021 benoemde president Erdogan een politieke bondgenoot als rector van de Boğaziçi Universiteit. Meteen na zijn aanstelling braken er op de campus van de universiteit protesten uit die werden neergeslagen door de politie met inzet van traangas, rubberkogels en een waterkanon.

Na aanhoudende protesten werd de omstreden rector een half jaar later ontslagen. Maar na de komst van zijn opvolger ging het volgens de demonstranten op de Dam nog sneller bergafwaarts met de academische vrijheid.

Kritische studenten werden gearresteerd en disciplinair gestraft, wetenschappers mochten geen les meer geven en er vonden allerlei grote reorganisaties plaats.

De initiatiefnemers van de demonstratie in Amsterdam willen de moed niet opgeven. Ze blijven aandacht vragen voor de studenten en wetenschappers van de Boğaziçi Universiteit en hopen op betere tijden.